Filmożercy na 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie!

Miło nam poinformować, że redakcja portalu Filmożercy.com pojawi się na 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, który odbędzie się w dniach 29.05-05.06 2018 roku. Począwszy od dziś, przez niemal dwa najbliższe tygodnie, aż do zakończenia festiwalu, będziemy Was informować o licznych koncertach, wydarzeniach towarzyszących i innych ciekawych rzeczach, które będą mieć miejsce podczas trwania tej imprezy. Obserwujcie więc naszą Stronę Główną, śledżcie nasz facebookowy profil oraz zaglądajcie na nasze Forum. Poniżej zaś znajdziecie szczegóły na temat programu tegorocznego FMF-u.

Kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Radzimira Dębskiego i Sandro di Stefano, symultaniczne pokazy filmów Casino Royale i Pięknej i Bestii z muzyką na żywo, koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii, Video Game Music Gala z największymi tytułami, takimi jak Assassin's Creed czy Silent Hill – to tylko część atrakcji, które przygotowaliśmy na 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

„W 2017 roku FMF świętował swoje 10-lecie. Już na zakończenie tegorocznej edycji ogłosiliśmy, że nie zwalniamy tempa i w programie 11. odsłony festiwalu pojawi się sporo nowości. Ze złożonej obietnicy wywiązujemy się wzorcowo - na przełomie maja i czerwca 2018 roku w Krakowie zabrzmi muzyka z gier video, premierowo będzie można wysłuchać ścieżek dźwiękowych z najnowszych filmów Agnieszki Holland, a fanów FMFu zaprosimy na Dance2Cinema, czyli cykl koncertów klubowych z muzyka filmową. Główną oś programu przedstawiamy już teraz, jednak jak zawsze szykujemy sporo niespodzianek. W kolejnych miesiącach będziemy odsłaniać karty programu, dokładnie jak James Bond podczas wielkiego koncertu Casino Royale, który zabrzmi na finał!” - mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Nową dekadę w historii FMF rozpoczniemy edycją łączącą pozornie odległe od siebie gatunki muzyki, nie tylko tej skomponowanej z myślą o ekranie. „Powstało mnóstwo muzyki autonomicznej, która znakomicie zagrała w filmie, chociaż wcale nie została napisana na jego potrzeby. Trudno dziś wyobrazić sobie Lśnienie Stanleya Kubricka, Inland Empire Davida Lyncha, Demona Marcina Wrony, scenę przyjazdu w Wyspie Tajemnic Martina Scorsese czy najnowszą odsłonę Twin Peaks bez potężnych brzmień Krzysztofa Pendereckiego. Chcemy pokazać ten fascynujący paradoks, który funkcjonuje w kinie i w ogóle w kulturze od wielu lat.” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Krzysztof Penderecki przyjął zaproszenie na jedenastą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej, którą 29 maja 2018 roku zainauguruje koncert z jego muzyką. W sali koncertowej NOSPR w Katowicach zabrzmią takie arcydzieła, jak Tren – Ofiarom Hiroszimy, Polymorphia, fragment Symfonii nr 2 „Wigilijnej” oraz Passacaglia z Symfonii nr 3. W programie znajdzie się także orkiestrowa aranżacja Kwartetu smyczkowego nr 3, dzieła autonomicznego, ale jednocześnie silnie powiązanego z jego wątkiem filmowym. Jest on bowiem skonstruowany jako łańcuch wariacji na temat Out of the Ruins, hipnotyzującego i przepięknego soundtracku Nymana do dokumentu BBC o trzęsieniu ziemi, które miało miejsce w Armenii w 1988 roku. Wieczór dopełni Koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa amerykańskiego zdobywcy Oscara i pierwszego laureata Nagrody Kilara, Elliota Goldenthala. Jest to utwór szczególny w kontekście relacji, jaką kompozytor zbudował z Krakowem i Polską. W partii solowej usłyszymy norweską mistrzynię trąbki Tine Thing Helseth, a Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi belgijski mistrz batuty, Sir Dirk Brossé. Koncert Penderecki2Cinema powtórzymy dzień później w Krakowie, w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Koncert jest częścią krakowskich obchodów jubileuszu 85. urodzin K. Pendereckiego organizowanych przez Miasto Kraków.

„Repertuar gali inicjującej 11. FMF jest dla nas szczególnie ważny z kilku powodów” – wyjaśnia Robert Piaskowski. „Po pierwsze, chcemy oddać hołd Krzysztofowi Pendereckiemu, którego muzyka tak wspaniale współgra z obrazem filmowym. Po drugie, będziemy mogli uczestniczyć w światowej premierze Koncertu na trąbkę Elliota Goldenthala – pierwszą część tego utworu wykonano w październiku tego roku w Filadelfii, ale całość zabrzmi dopiero na naszym Festiwalu. Wreszcie po trzecie – swoje dzieło Elliot Goldenthal zadedykował Tadeuszowi Kościuszce, a to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę”.

Polska twórczość muzyczno-filmowa będzie także głównym punktem programu kolejnej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors, tym razem poświęconej twórczości Agnieszki Holland oraz nowym zjawiskom muzycznym w polskiej kinematografii ostatnich lat. 31 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi suity z filmów Pokot oraz W ciemności, skomponowane przez Antoniego Komasę-Łazarkiewicza – stale współpracującego z Holland przedstawiciela młodego pokolenia polskich kompozytorów filmowych. „Pisanie dla Agnieszki to praca na bardzo wysokich obrotach, bez żadnej taryfy ulgowej. Mnóstwo rozmów, dyskusji, rozważań, pomysłów i propozycji. To ona nauczyła mnie, że muzyka to nie proteza, która ma podkolorować postać, uczynić ją przyjemniejszą w odbiorze. Że soundtrack nie powinien ułatwiać widzowi percepcji, ale wręcz przeciwnie – że ma stanowić kolejną poprzeczkę do pokonania (…) Że trzeba pamiętać, iż muzyka nie tylko łagodzi, ale także stwarza fałszywe poczucie bezpieczeństwa w kinie” – mówił Łazarkiewicz w wywiadzie dla Kina.

W repertuarze koncertu Scoring4Polish Directors znajdą się także tematy Radzimira Dębskiego (Atak paniki, Sztuka kochania), Clinta Mansella (Twój Vincent) i Sandro di Stefano (Człowiek z magicznym pudełkiem). W prezencie dla bohaterki wieczoru zabrzmi muzyka Jeffa Beala z serialu House of Cards. Orkiestrę Kameralną AUKSO poprowadzi Marek Moś; gościem honorowym gali będzie Agnieszka Holland.

W piątkowe popołudnie – 1 czerwca, w Dzień Dziecka, organizatorzy przygotowali specjalny koncert dedykowany rodzinom – po raz pierwszy w tej części Europy film Piękna i Bestia (2017) będzie można obejrzeć z magiczną muzyką Alana Menkena wykonaną na żywo przez solistów, Chór Polskiego Radia i Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Jeszcze raz wspólnie z bohaterami wykreowanymi przez plejadę znakomitych aktorów z Emmą Watson (Bella) i Danem Stevensem (Bestia/Książę) na czele, przeżyjemy tę niezwykłą historię. Po raz pierwszy na świecie wersja koncertowa zostanie zaprezentowana z solistami wykonującymi partie wokalne na żywo.

Zaraz po seansie, u progu weekendowej nocy, zmiana nastroju – blok koncertów klubowych z cyklu Dance2Cinema. Pierwszą część wieczoru, w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie, wypełnią piosenki z filmów Pedra Almodóvara. Usłyszymy między innymi tematy z Wysokich obcasów, Volver, Prawa pożądania, Kiki, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. W drugiej części koncertu zaproponujemy projekt islandzkiego kompozytora Atliego Örvarssona, będący fuzją irlandzkiej i islandzkiej muzyki folkowej. Zespół powstał na potrzeby nagrania ścieżki dźwiękowej do filmu Dziewiąty Legion (2011) i od tamtej pory koncertował w różnych miejscach świata  - od Los Angeles, poprzez Cork i Madryt aż po Akureyri na Islandii. Sam Atli określa gatunek muzyki, który uprawiają, mianem „cinematic electronica”. Kompozytor przygotuje wraz z zespołem specjalny funkowy repertuar z tradycyjnym sznytem irlandzko-islandzkim, dzięki któremu przekonamy się, że do muzyki filmowej można się znakomicie bawić.

Weekend rozpoczniemy kameralnie, popołudniowym koncertem z cyklu Cinematic Piano. Wystąpi duet fortepianowy Hauschka & Dustin O’Halloran, autorzy ścieżki dźwiękowej do filmu Lion. Droga do domu (2016) Gartha Davisa. Projekt koncertu z tą muzyką zawiązał się w niezwykłych okolicznościach. Na prywatnym przyjęciu przed ceremonią rozdania Oskarów, Volker i Dustin zasiedli do dwóch fortepianów, które znajdowały się w domu producenta i pokusili się o improwizacje na temat motywu przewodniego, który stworzyli do filmu Lion. Zrodził się z tego projekt, który artyści zgodzili się zaprezentować publiczności FMF w sobotę, 2 czerwca.

Kulminacją wieczoru będzie spektakularna Video Game Music Gala w TAURON Arenie Kraków. „Eksplorujemy niszę, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem naszej publiczności. To będzie pierwsza taka gala w historii festiwalu, z wielkimi nazwiskami i topowymi tytułami gier” – zapowiada Robert Piaskowski. W repertuarze znajdą się zatem takie przeboje, jak Assassin’s Creed, Batman: Arkham Origins czy Silent Hill. Zaprezentujemy tematy z gry Medal of Honor, od której zaczęła się kompozytorska kariera Michaela Giacchino, a jeden z gości specjalnych festiwalu, Elliot Goldenthal przywiezie przygotowany specjalnie dla festiwalu utwór zainspirowany jego muzyką z filmu Final Fantasy. Swoją obecność na gali zapowiedzieli także inni kompozytorzy, w tym Jesper Kyd, Austin Wintory, Richard Jacques i Christopher Drake. Tematy z najsłynniejszych gier wideo usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Chóru Pro Musica Mundi. Całość poprowadzi szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki, współpracujący z FMF od początku jego istnienia.

W niedzielne południe, zgodnie z festiwalową tradycją, zagra dla nas FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej - zespół złożony z utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, powołany do życia przez organizatorów festiwalu. Tym razem bohaterami koncertu dla najmłodszych będą potwory i monstra – w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi tematy Maxa Steinera, Johna Barry’ego i Jamesa Newtona Howarda z trzech wersji King Konga, fragmenty ścieżek dźwiękowych Bernharda Kauna i Patricka Doyle’a z dwóch odsłon opowieści o Frankensteinie oraz muzyka Jerry’ego Goldsmmitha, Jamesa Hornera i Elliota Goldenthala z trzech części Obcego. Będą też Szczęki i Park Jurajski Johna Williamsa, Gremliny i Mumia Jerry’ego Goldsmitha.

Na finał tegorocznego festiwalu organizatorzy przygotowali gratkę dla wszystkich miłośników klasycznej muzyki filmowej oraz Jamesa Bonda - film Casino Royale, który zostanie zaprezentowany z niezwykłą muzyką Davida Arnolda wykonaną na żywo przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia, pod dyrekcją brytyjskiego dyrygenta i kompozytora Gavina Greenawaya.

Podczas jedenastej edycji festiwalu wręczymy także nagrody: statuetkę FMF Young Talent Award, tytuł Ambasadora FMF oraz Nagrodę im. Wojciecha Kilara, przyznawaną każdego roku twórcom, którzy – jak niegdyś jej patron – poruszają się w interdyscyplinarnym świecie kina i telewizji stojąc jednocześnie na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Program festiwalu dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego FMF.

2018 to także rok szczególny dla krakowskiej branży filmowej. Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie obchodzi bowiem swoje 10-lecie. Mechanizm wsparcia produkcji filmowych związanych z Krakowem i Małopolską w połączeniu z działalnością Krakow Film Commission, pozwala co roku przyciągać do Krakowa partnerów z branży filmowej z całego świata. Jubileusz RFF to doskonała okazja do wspólnego świętowania i zaproszenia na FMF nie tylko kompozytorów, ale także przedstawicieli kina z kraju i zagranicy. Nasze zaproszenie przyjęli reżyserzy i twórcy filmów, z których muzykę zaprezentujemy na festiwalu. Oprócz koncertów, w ramach Forum Audiowizualnego odbędzie się cykl otwartych dla publiczności spotkań, podczas których filmowcy opowiedzą o swojej pracy nad muzyką w filmie, o swoich oczekiwaniach i tajnikach współpracy z kompozytorami.

11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa do 5 czerwca. Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.

źródło: zdj. i materiały prasowe fmf.fm