„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

Na początku maja swoją premierę miały wydania 4K UHD, Blu-ray i DVD z filmem „Ptaki Nocy”, w którym główne role zagrały Margot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Jurnee Smollett-Bell i Rosie Pérez. Jak najnowsze widowisko DC Comics wypada na niebieskim krążku? Sprawdźcie naszą recenzję.

„Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)” (2020), reż. Cathy Yan

(dystrybucja w Polsce: Galapagos)

Film:

Mijające lata utwierdzają w przekonaniu, że załoga DC Films staje się nie tylko coraz lepsza w próbach zapuszczania żurawia w produkcyjne notatki adwersarzy z Marvela, lecz przede wszystkim bardziej efektywna w kreowaniu i kontynuowaniu własnych trendów. „Wonder Woman” jako pierwsza superbohaterka obdarowana solowym filmem wprawiła w ruch popowo-emancypacyjną maszynę, na którą pomału wskakują kultowi reprezentanci płci pięknej z kart komiksów już nie jednej ze stron, ale z obu (patrz „Czarna Wdowa”). Studio z coraz korzystniejszym skutkiem radzi sobie również z zostawieniem w tyle dzieł, o których wolelibyśmy zapomnieć, i w ich miejsce umieszczaniem nowych, przywdzianych może i tym samym lateksowym kombinezonem, jednak znoszeniem cuchnącym już trochę mniej. Przepoczwarzoną w Harley Quinn Margot Robbie mieliśmy przecież okazję podziwiać w poronionym „Legionie samobójców”, natomiast w „Ptakach Nocy” komiksowa królowa zbrodni pachnie świeżością.

Jasne, wszystkie komentarze określające Quinn „Deadpoolem w spódnicy” mają uzasadnienie. Protagonistka, prowadząc nieco wyświechtaną narrację z offu i bluzgając na prawo i lewo, staje się poniekąd jego żeńskim odpowiednikiem, lecz czym byłaby tradycja komiksu bez ustawicznego czerpania garściami od siebie nawzajem. „Ptaki Nocy” są w gruncie rzeczy zmiksowaniem elementów, które widzieliśmy już u „Johna Wicka”, „Atomic Blonde” czy wcześniej wspomnianego „Deadpoola”. Nie przeszkadza to jednak filmowi w byciu dobrą zabawą. Tę zaczynamy w momencie symbolicznego rozstania głównej bohaterki z Jokerem. Załączona do związku bezkarność impulsywnych poczynań Quinn odchodzi w zapomnienie niczym rola Jareda Leto. Wobec powyższego, z każdego zakątka Gotham wyłaniają się mniej lub bardziej fikuśni bandyci, dla których likwidacja bohaterki stała się osobistą vendettą. Wśród nich jest jeden z kryminalnych władców miasta – nieźle wpisujący się w kampowy nastrój filmu Roman Sionis aka Czarna Maska wraz ze swą prawą ręką, psychopatycznym Victorem Zsaszem (Chris Messina). Splot wydarzeń sprawia, iż była dziewczyna Jokera zostaje wplątana w poszukiwania cennego diamentu znajdującego się w brzuchu młodocianej złodziejki (Ella Jay Basco). Meandry fabuły nie pozwalają mi w tym miejscu zdradzić zbyt wiele, lecz myślę, że główne założenie filmu jest obecnie mniej więcej znane.

ptaki nocy bd (23)-min.png

„Ptaki Nocy” jako korpo-feministyczne ugrupowanie hożych dziewoj kopiących tyłki barczystych facetów sprawdza się w pierwszej kolejności jako przednia rozrywka, a dopiero potem jako powiewający w tle baner z wzniosłymi hasłami. Kobiety filmu (Harley, niespełniona detektyw Renee Montoya, piosenkarka klubowa z zabójczym głosem, spadkobierczyni fortuny rodzinnej/bezwzględny zabójca i młoda kombinatorka) z rozmaitych przyczyn zepchnięte przez swych pobratymców na granicę między ewentualną przydatnością a marginesem społeczeństwa swoje emancypacyjne teorie przekładają na agresywną praktykę sumowaną łamanymi kośćmi oraz wybijanymi zębami. Feminizm w wersji pop jest tu na tyle atrakcyjny, na ile pozwala mu choreografia kolejnych scen walki. Jeśli o nie chodzi, obraz wypada naprawdę dobrze. Jest tu kolorowo, pomysłowo i na swój sposób rozsądnie, a całość ma odpowiednio dynamiczne tempo. Cukierkowo pstrokaty przesyt nadaje rozbuchanej opowieści charakteru, który bardzo świadomie oddaje naturę nie tylko swej protagonistki, lecz także barwnego świata, w którym przyszło jej egzystować.

Przy całej swej wykalkulowanej misji społecznej i miałkim, momentami powodującym żenadę scenariuszu „Ptaki Nocy” mają do zaoferowania sporo frajdy. W powycinanych z kolorowego papieru postaciach drugoplanowych może i nie ma tyle życia co na pierwszym planie, ale film, jak i jego niezmiennie uroczą główną bohaterkę autentycznie da się lubić. Ten obsypany tonami brokatu i mieniący się wszystkimi kolorami tęczy świat najlepiej przeżywa się z tłustą kanapką z jajkiem w jednej ręce.

3+
Film

Obraz:

Warstwa wizualna zalicza się do największych plusów produkcji. Nawet jeśli przemieszana akcją i specyficznym humorem narracja nie trafia w Wasze gusta, nie sposób odmówić „Ptakom Nocy” wyrazistego stylu osiągniętego za sprawą adekwatnie użytej estetyki kampu i kiczu. Ultra kolorowa maniera obrazu potrafi zachwycić nasyceniem poszczególnych barw, a tych w filmie zdecydowanie nie brakuje. Od nietuzinkowych kostiumów Harley, przez ciekawe lokacje (z karnawałową rozpierduchą trzeciego aktu na czele), po krzykliwą aranżację scen walki – „Ptaki Nocy” to rollercoasterowa jazda bez trzymanki na tle malowniczych ekscesów scenografów filmu. Gdy przejażdżka ulega spowolnieniu, w miejsce wyzywających kolorów wkrada się słabiej oświetlona, lecz prezentująca się na płycie równie okazale sceneria o zabarwieniu księżycowej czerni. Zarówno w jasnej, jak i nieco bardziej mrocznej oprawie obraz lśni przejrzystością, a w scenach, gdy charakterystyczna pstrokatość miesza się z ciemnym tłem, obecność jaśniejszych elementów przepięknie się odznacza. Oprócz nienagannego przenikania barw, na krążku Blu-ray udało się również zawrzeć bardzo dobrą widoczność detali oraz praktycznie zerową ilość artefaktów. Do stanu ostrości można by się natomiast w kilku miejscach przyczepić, ale ogólnej ocenie ten niewielki mankament wielce nie zaszkodził.

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Ptaki Nocy” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

Wykres bitrate'u wideo na płycie Blu-ray

Poniżej prezentujemy wykresy bitrate'u video recenzowanej płyty Blu-ray, a dodatkowo także bitrate obrazu filmu „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn) dostępnego w polskiej bibliotece serwisu iTunes dla posiadaczy urządzeń Apple TV i Apple TV 4K w rozdzielczości 4K i Full HD. Pamiętajcie, że w przypadku filmu 4K został użyty inny kodek.

Po kliknięciu w obrazek przejdziecie do narzędzia, w którym można wyłączyć wybrany wykres i sprawdzać bitrate w konkretnym miejscu.

birds-of-prey-2020-bitrate-bd-it.png

5+
Obraz

Dźwięk:

W oryginalnej wersji dźwięk został zapisany na płycie w formatach Dolby Atmos oraz Dolby Digital 5.1. Wykorzystanie możliwości audio w filmie tak głośnym, jak ten na krążku, odbyło się w gruncie rzeczy bez zarzutu. Przemawiającą do nas zza ekranu Harley, jak i wszelkie ukazujące się naszym oczom eksplozje, grzmotnięcia, rękoczyny czy też użycie broni palnej usłyszymy zdecydowanie zrozumiale i bez problemu. Kampowa aura opowieści także odnalazła swoje odbicie w warstwie dźwiękowej – animowanych kreskówkowych wstawkach, przesadnie teledyskowym wykorzystaniu zróżnicowanych gatunkowo utworów muzycznych bądź błyskotliwie chaotycznych scenach walk, w których świdrujące powietrze kule dostarczają tyle samo dźwiękowych wrażeń, co efektywnie wysuwane kopniaki. Wykorzystana w „Ptakach Nocy” muzyka świetnie przenika się z akompaniującymi jej – wcześniej wspomnianymi – efektami akustycznymi. Najlepszym tego przykładem niech będzie tętniąca rockowym brzmieniem scoverowanego „Black Betty” scena kokainowej naparzanki w komisariacie. W tej dynamicznej opowieści również dźwięk jest elementem bardzo żywym – brzmienia, jeśli uderzają, to z reguły z pełnym natężeniem. Jest donośnie i intensywnie. Krótko mówiąc, w punkt.

Film w polskiej wersji językowej wyposażony został w lektora. Pawłowi Bukrewiczowi przyszło trochę poprzeklinać, co wyszło z całkiem niezłym skutkiem. Przyzwoicie przetłumaczony tekst w parze z przyjemną barwą głosu Bukrewicza nie przyprawił mnie (zawziętego przeciwnika tej metody tłumaczenia filmów) o mdłości, a to już o czymś świadczy. Zakręconym „Ptakom Nocy” znacznie bardziej przysłużyłoby się potraktowanie ich dubbingiem. Przy odpowiedniej reżyserii aktorzy mogliby mieć tutaj spore pole do popisu. Szkoda, być może kategoria wiekowa przesądziła.

5+
Dźwięk

Dodatki:

ptaki nocy bd (24)-min.png

Żeby w pełni zaznajomić się z treścią materiałów dodatkowych, potrzebować będziecie trochę czasu. Nie licząc trybu pop-up, łączny czas trwania dodatków wynosi trochę mniej niż godzinę. Jest to jednak zbyt dużo Waszych cennych minut, biorąc pod uwagę jakość niektórych z filmików. Można się tutaj dowiedzieć nieco o kulisach powstawania produkcji oraz jej najbardziej reprezentatywnych designerskich cechach, ale spora część tego, co zostało tu zawarte, mogłaby spokojnie być zamieniona na coś bardziej wartościowszego – przykładowo komiksowe inspiracje lub odniesienie do filmowego uniwersum.

Pełna lista dodatków:

  • Widok z lotu ptaka – interaktywny tryb oglądania filmu zastępujący (ostatnimi czasy coraz częściej) typowy komentarz reżyserski. Charakteryzuje się mniej lub bardziej ciekawymi wstawkami odnoszącymi do komiksów, pracy na planie, aktorów, użycia efektów specjalnych etc. Kolejny przykład odpowiedniego wykorzystania tej metody w przedstawianiu widzom powstawania projektu. Jeśli chodzi o kino rozrywkowe, sposób ten niejednokrotnie sprawdza się lepiej niż mało wnoszący i nieangażujący komentarz. Zaopatrzony w polskie napisy.
  • Ptaki Nocy. Wolne jak ptak (00:08:26) – materiał o wszystkim i o niczym, w założeniu odsłaniający kulisy powstawania filmu. Opowiada między innymi o stosunku Margot Robbie do swej postaci, roli scenarzystki, reżyserki, autorze zdjęć oraz pracy kaskaderskiej. Kopiuj-wklej każdego wydania dużego studyjnego projektu różniący się tylko zmieniającymi się nazwiskami.
  • Romansując z Romanem (00:04:57) – spojrzenie na głównego villaina „Ptaków Nocy” z oczywistą pochwałą dla odtwórcy roli, Ewana McGregora. Krótki opis jego skomplikowanego charakteru oraz specyficznego otoczenia, w którym przebywa.
  • Związek oparty na miłości i wrotkach (00:04:29) – filmik skupiający się na fizycznym przygotowaniu Robbie do roli oraz pracy jej dublerki.
  • Brud i zbrodnia (00:10:38) – jeden z dwóch najciekawszych dodatków; oddaje honor pracy K.K. Barreta – naczelnego scenografa filmu (nominowanego do Oscara za pracę nad „Ona” Spike’a Jonze’a. Interesujące przybliżenie widzom poszczególnych fragmentów dekoracji składających się na mieniący się brokatem świat Gotham w wydaniu Harley Quinn.
  • Rozsądek jest taaaki niemodny (00:07:39) – cytując treść zawartą na pudełku, jest to „zanurzenie się w świecie mody”. Obok materiału o scenografii, kolejny filmik, który opowiada o unikatowym stylu „Ptaków Nocy” – tym razem o wzbudzających podziw ekstrawaganckich kostiumach.
  • Szalone nerdy (00:06:03) – zarys pracy ekipy od efektów specjalnych ze specjalnym omówieniem sceny z wybuchem Ace Chemicals, krzyku Black Canary oraz projektowaniem komputerowej hieny.
  • Gagi – dwuminutowy zapis wpadek i pomyłek zarejestrowanych na planie zmontowanych w jeden teledyskowy „blooper reel”.
3
Dodatki

Opis i prezentacja wydania:

„Ptaki Nocy” zostały wydane w standardowym niebieskim plastikowym pudełku. W środku odnajdziemy miejsce na jeden krążek. Przód opakowania zdobi dobrze znana z czasów kinowej promocji filmu grafika przedstawiająca tytułową bandę walecznych dziewuch na seledynowym – dostosowanym do specyficznej estetyki obrazu – tle. Dodatkowo, fioletowy kolor grzbietu może uroczo prezentować się na tle kolekcji. „Wyższe” wydania filmu, np. te steelbookowe, zaopatrzone zostały ciekawszymi ilustracjami, lecz całość znacząco nie odbiega od dominującego w „Ptakach Nocy” stylu. Z tyłu tradycyjnie znajduje się opis filmu wraz ze specyfikacją wydania.

DSC03431.jpg DSC03434.jpg

DSC03438.jpg DSC03443.jpg

3
Opakowanie

Podstawowe informacje z raportu BDInfo:

Disc Title: Birds of Prey
Disc Size: 48,845,874,160 bytes
Length: 1:48:54.236 (h:m:s.ms)
Size: 25,758,775,296 bytes
Total Bitrate: 31.54 Mbps

VIDEO:

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-4 AVC Video 21047 kbps 1080p / 23.976 fps / 16:9 / High Profile 4.1

AUDIO:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
Dolby TrueHD/Atmos Audio English 4326 kbps 7.1 / 48 kHz / 3686 kbps / 24-bit (AC3 Embedded: 5.1-EX / 48 kHz / 640 kbps / DN -22dB)
Dolby Digital Audio English 448 kbps 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB
Dolby Digital Audio Polish 448 kbps 5.1 / 48 kHz / 448 kbps / DN -27dB

SUBTITLES:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
Presentation Graphics English 44.317 kbps
Presentation Graphics Polish 27.702 kbps

Pełny raport BD-info dostępny jest pod odnośnikiem: „Ptaki Nocy” – raport BDInfo z płyty 2D.

Specyfikacja wydania

Dystrybucja

Galapagos

Data wydania

06.05.2020

Opakowanie

Opakowanie plastikowe

Czas trwania [min.]

109

Liczba nośników

1

Obraz

Aspect Ratio: 16:9 - 2.39:1

Dźwięk oryginalny

Dolby Atmos angielski

Polska wersja

Dolby Digital 5.1 (lektor: Paweł Bukrewicz) i napisy

Podsumowanie:

W tym szaleństwie jest metoda. Jeśli w DC Films dobra passa będzie kontynuowana, możemy spodziewać się, że kolejni osławieni ambasadorowie wydawnictwa otrzymywać będą godną reprezentację na dużym ekranie. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że „The Batman” ma być inny niż jego wszyscy dotychczasowi filmowi poprzednicy. Na dzień dzisiejszy w to górnolotne stwierdzenie jestem w stanie uwierzyć. Harley Quinn ikoną feminizmu może i nie zostanie, ale Waszej kolekcji z pewnością nie zaszkodzi.

Kompletne informacje na temat wydania Blu-ray z filmem „Ptaki Nocy” znajdziecie na Filmoskopie.

3+
Film
5+
Obraz
5+
Dźwięk
3
Dodatki
3
Opakowanie
4+
Średnia

Oceny przyznawane są w skali od 1 do 6.

Gdzie kupić?

zdj. Galapagos / Warner Bros. / DC Comics