„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

Pod koniec sierpnia na polskim rynku zadebiutowały wydania Blu-ray i DVD z filmemCórka boga” wyreżyserowanym przez Małgorzatę Szumowską. Jak na niebieskim krążku wypadła produkcja reżyserki, która niedługo powalczy o nominację do Oscara?

„Córka boga” (2019), reż. Małgorzata Szumowska

(dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

Film:

Będąca anglojęzycznym debiutem „Córka boga” to zdecydowanie jeden z ciekawszych filmowych projektów w dorobku Małgorzaty Szumowskiej. 47-letnia twórczyni w swym najnowszym filmie porzuca krajową prowincję portretowaną wcześniej w „W imię…” czy „Twarzy”, a także wielkomiejską rzeczywistość bliską „Body/Ciało”, by swą uwagę skupić na zgoła innym krajobrazie. Tłem wydarzeń dla „The Other Lamb” (bo tak brzmi tytuł jej filmu w oryginale) są bezkresy irlandzkiej ziemi udającej w obrazie pola i lasy Stanów Zjednoczonych. W tym szczególnym pejzażu, z dala od najmniejszych wsi i zgiełku dużych miast, koczowniczy tryb życia prowadzi grupa kobiet pod przewodnictwem jednego mężczyzny – wciąż dość młodego jegomościa o rysach Chrystusa według jego zachodnich wyobrażeń, którego panie zbiorowo nazywają Pasterzem. Ich przewodnik duchowy (grany przez Michiela Huismana) dzieli kobiety na swe żony i córki. Precyzyjna klasyfikacja towarzyszek odbywa się na podstawie ich „czystości” – dziewczyny przed pierwszą miesiączką nie są jeszcze dostatecznie godne, by stać się żonami, natomiast żony w cyklu menstruacyjnym są natenczas odsuwane od reszty.

Wśród stada owieczek (w kontakcie z kobietami Pasterz posługuje się terminologią biblijną) znajduje się Selah (efektowna Raffey Cassidy) – jego ulubienica. Nastolatka jest jeszcze córką, lecz czuje, że jej czas „awansu” zbliża się nieuchronnie. W związku z nadchodzącym obowiązkiem, w Selah budzi się lęk, a także niepewność. Dziewczyna zaczyna coraz silniej kwestionować słuszność nauk swego guru, przez co udziela jej się seria koszmarnych wizji. W ich obozowisku wyczuwalna jest atmosfera zazdrości i współzawodnictwa o względy Pasterza. Owieczki grożą sobie wzajemnie skargami, wymieniają sugestywnymi spojrzeniami, a kary wydają się być w stadzie na porządku dziennym. Zwrot w ustalonej codzienności powoduje pojawienie się policjanta, który wymusza na grupie ponowne przesiedlenie. Pasterz oraz jego owieczki wyruszają w podróż w stronę upragnionego Edenu.

00100.m2ts_snapshot_00.03.48-min.png

Jeśli do tej pory wciąż jesteście zaabsorbowani, to mam dla Was złą wiadomość. Film Szumowskiej – mówiąc najprościej – nie spełnia wygórowanych oczekiwań. Wykreowany na podstawie scenariusza autorstwa C.S. McMullen świat fascynuje, lecz tylko na pierwszy rzut oka. Zmylić Was mogą fantastycznie chłodne, pedantyczne wręcz zdjęcia Michała Englerta, zdające się dodawać obrazowi głębi, której ten wyjątkowo desperacko chce się chwycić. Szumowska swą, poniekąd, nieinwazyjną reżyserią zbytnio zaufała historii, że ta będzie w stanie obronić się sama. W jej filmie pełno jest od niedopowiedzeń. Oglądając „Córkę boga”, ma się bowiem wrażenie, jakby czegoś tu wiecznie brakowało. Czujemy niedostatki w charakterystyce zarówno protagonistki, jak i antagonisty, faktograficznym tle, intencjach bohaterów oraz, co najbardziej istotne, w tonacji i zamyśle twórczym. Autorka „Sponsoringu” przypomina tutaj bardziej twórcę niezdecydowanego niż doświadczoną reżyserkę z kilkoma udanymi produkcjami na koncie. Jej film przeżywa swoisty wachlarz nastrojów – raz siląc się na ambitny coming of age story, a innym na podszytą ekspresyjnym horrorem, wyszukaną przypowieść o stłumionym feminizmie.

Coś, co przypuszczalnie miało działać na korzyść produkcji, ostatecznie obróciło się przeciwko niej. „Córka boga” zbyt dużo kwestii przemilcza, nie pozwalając nam przy tym na właściwą identyfikację lub też sympatię do postaci. Z drugiej strony, jeśli film Szumowskiej podejmuje z nami dialog, robi to w sposób okropnie niechlujny i oczywisty. W kolejnych ujęciach maltretowani jesteśmy klarownymi metaforami przyrównującymi traktowane przedmiotowo kobiety do towarzyszących im nieustannie owieczek. Mające budzić grozę wizje biją po oczach swą pospolitością, a, jakkolwiek frapujący, naczelny antypatriarchalny wydźwięk filmu ginie pod gruzami czytelnych alegorii i męczących symboli. Szumowska bardzo by chciała opowiedzieć swą fabułę przede wszystkim za sprawą wypracowanych kadrów Englerta, ale te – na skutek braku celności reżyserki – okazują się być pustymi, pozbawionymi znaczenia statycznymi malowidłami.

2
Film

Obraz:

Gdyby od wyrafinowanych zdjęć Michała Englerta odjąć nieudany film Szumowskiej, zostalibyśmy z cudownie wykadrowanymi obrazami, które bez wątpienia mogłyby być częścią najbardziej prestiżowych wystaw fotograficznych. W jego ujęciach odczuwalny jest chłód otoczenia i oziębłość bohaterów. Za sprawą poszczególnych kadrów dociera do nas aura surowości i szorstkość świata, w którym przyszło żyć ludziom nieświadomym. Englert celuje w pustkę przestrzeni, a innym razem w emocjonalne zbliżenie postaci portretowanych nierzadko w close-upie. Obraz utrzymany jest w bardzo wstrzemięźliwej i mdłej tonacji. Bezbarwne tło ledwie sporadycznie akcentowane jest wyraźnymi kolorami. Ich źródłem są między innymi kostiumy kobiet, dzielone na odcienie niebieskie (córki) oraz bordowe (żony). Są one właściwie jedynym kontrastem dla przeważającego tonu szarości, bieli czy też okazjonalnej zieleni. Pewna część filmowych wydarzeń ma miejsce także nocą – wówczas bierze górę indygo oraz czerń przerywana namiętnością barwy czerwonej. Za dnia, jak i w nocy obrazowi udaje się pozostać bardzo przejrzystym i bogatym w detale. Realizowany przy naturalnym oświetleniu film Szumowskiej ogląda się przyjemnie, przede wszystkim ze względu na audiowizualny aspekt produkcji. Transfer obrazu może poszczycić się wysoką jakością – próżno jest szukać w filmie wszelkiego rodzaju artefaktów, niedociągnięć bądź niedostatków w ostrości. O wszystkie techniczne elementy zadbano w stopniu zadowalającym, dlatego całość sprawia wrażenie wzorowo wykonanej pracy.

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

„Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe] „Córka boga” – recenzja filmu i wydania Blu-ray [opakowanie plastikowe]

Wykres bitrate'u wideo na płycie Blu-ray

Poniżej prezentujemy wykresy bitrate'u video recenzowanej płyty Blu-ray.

Po kliknięciu w obrazek przejdziecie do narzędzia, w którym można wyłączyć wybrany wykres i sprawdzać bitrate w konkretnym miejscu.

corka-boga-2019-bitrate-bd.png

5
Obraz

Dźwięk:

Film możemy obejrzeć w dwóch wersjach – z dźwiękiem oryginalnym zaopatrzonym w polskie napisy oraz z polskim lektorem. Oba warianty nagrane zostały w formacie DTS-HD Master Audio 5.1. W zarówno pierwszym, jak i drugim sprawdza się on naprawdę dobrze, zważywszy na to, jak cichym i umiarkowanym w efektach filmem jest „Córka boga”. Lwia część nagranych dźwięków zdaje się pochodzić od otoczenia. Czujnie wsłuchujemy się w setki litrów wody spadających w dół, gdy obserwujemy wodospad. Bacznie wysłuchujemy odgłosów wszelkiego ptactwa przemierzającego teren, żarzącego się drewna przy ognisku czy też szumu wiatru otaczającego bohaterów w trakcie ich wędrówki. Film Szumowskiej mógłby pod tym względem być swego rodzaju poradnikiem dla rejestratorów muzyki związanej z naszym środowiskiem. Audialna otoczka „Córki boga” przynosi na myśl pracę takich twórców jak Gordon Hempton, którzy w przyrodzie zawarli sedno swych materiałów dźwiękowych. Natura gra tutaj ogromną rolę i czuć to w niemal każdym pozbawionym hałasu ujęciu. Film, mimo iż dogłębnie wyciszony, jest niezmiernie atrakcyjny w kwestii jego warstwy dźwiękowej. Ambientowe tło muzyczne nie jest jedynie wynikiem zapisu dźwięków przyrody, w filmie zawarta została również pewna doza muzyki z pogranicza różnych gatunków. Także ta zachwyca czystością dźwięku i niejednoznacznością kompozycji. Dialogów jest bardzo niewiele, lecz w odniesieniu do nich też trudno o jakiekolwiek mankamenty. Obok świetnego obrazu, audio jest najlepszym składnikiem krążka.

5+
Dźwięk

Materiały dodatkowe:

corka boga bd menu-min.png

Jest to niestety zdecydowanie najgorszy aspekt niniejszego wydania, bowiem na płycie wśród dodatków nie odnajdziemy nic prócz zwiastuna „Córki boga” i dwóch innych produktów dystrybutora.

1
Dodatki

Opis i prezentacja wydania:

Film wydany został w standardowym niebieskim pudełku plastikowym. W środku znajdziemy miejsce na jeden krążek. Przód opakowania zdobi minimalistyczna grafika przedstawiająca główną bohaterkę osadzoną na kontrastującym z nią czarnym tle, które ciekawie współgra z niebieskim kolorem plastiku. Obok znalazły się też festiwalowe odznaczenia produkcji, lecz ich rozmiar i umiejscowienie nie odbiera wydaniu walorów estetycznych. Z tylu mieści się opis filmu, specyfikacja wydania oraz fotos z filmu.

DSC04722.jpg DSC04731.jpg

DSC04733.jpg DSC04738.jpg

3
Opakowanie

Podstawowe informacje z raportu BDInfo:

Disc Label: CORKA BOGA
Disc Size: 23,451,226,735 bytes
Length: 1:36:29.500 (h:m:s.ms)
Size: 21,888,555,648 bytes
Total Bitrate: 30.25 Mbps

VIDEO:

Codec Bitrate Description
----- ------- -----------
MPEG-4 AVC Video 21907 kbps 1080p / 24 fps / 16:9 / High Profile 4.1

AUDIO:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
DTS-HD Master Audio English 3283 kbps 5.1 / 48 kHz / 3283 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)
DTS-HD Master Audio Polish 3258 kbps 5.1 / 48 kHz / 3258 kbps / 24-bit (DTS Core: 5.1 / 48 kHz / 1509 kbps / 24-bit)

SUBTITLES:

Codec Language Bitrate Description
----- -------- ------- -----------
Presentation Graphics Polish 7.612 kbps

Pełny raport BD-info dostępny jest pod odnośnikiem: „Córka boga” – raport BDInfo z płyty 2D

Specyfikacja wydania

Dystrybucja

Kino Świat

Data wydania

27.08.2020

Opakowanie

Plastikowe

Czas trwania [min.]

93

Liczba nośników

1

Obraz

Aspect Ratio: 16:9 - 1.78:1

Dźwięk oryginalny

DTS HD MA 5.1 polski

Polska wersja

DTS HD MA 5.1 i napisy

Podsumowanie:

Blu-rayowe wydanie „Córki boga” to jeden wielki zbiór sprzeczności, który nie pozwala ani jednoznacznie zarekomendować kupna krążka, ani stwierdzić braku argumentów stojących za ewentualnym nabyciem. Pod względem technicznym płyta stoi na wysokim poziomie, ale daleko w tyle zostały niestety ambicje twórcze, jak i podparcie ich za sprawą materiałów dodatkowych. Sprawę pozostawiam otwartą, a wątpiącym przypominam o Netfliksie, gdzie film Szumowskiej obecnie się znajduje.

Kompletne informacje na temat wydania Blu-ray z filmem „Córka boga” znajdziecie na Filmoskopie.

2
Film
5
Obraz
5+
Dźwięk
1
Dodatki
3
Opakowanie
3
Średnia

Oceny przyznawane są w skali od 1 do 6.

Gdzie kupić?

zdj. Kino Świat