Krótki film o zabijaniu i miłości - analiza obrazu i dźwięku wydań Blu-ray Studia TOR

Kilka dni temu zaprezentowaliśmy Wam wygląd trzech steelbooków z filmami Rejs, Krótki film o zabijaniu i Krótki film o miłości z serii Studio Filmowe TOR - 50 lat. W tym artykule skupimy się na parametrach technicznych wydań Blu-ray - w miarę możliwości będzie on aktualizowany o inne filmy, które być może trafią w nasze ręce.

Aktualizacja: Dodatkowo prezentujemy Wam porównanie obrazu w wydaniach Studia Blu i DVD z Wielkiej Brytanii od dystrybutora Artificial Eye sprzed rekonstrukcji:

Screenshoty z wydań DVD dostarczył nam użytkownik Kirek.

O wydaniach Studia Blu

Na wstępie warto zaznaczyć, że polski wydawca sięgnął po pliki źródłowe 25 kl./s i w rezultacie wszystkie filmy z tej serii zostały zapisane do postaci 1080i50, gdyż specyfikacja Blu-ray nie umożliwia zapisu progresywnego źródła 25 kl./s w rozdzielczości 1080p. Wyjątek od tej reguły stanowi 300 mil do nieba, który wg. Studio Blu, czyli dystrybutora tychże filmów, został zapisany w rozdzielczości 1080p i w 24 kl./s. We wszystkich filmach dźwięk został zakodowany w stratnym formacie Dolby Digital 2.0.

Ponadto z informacji, jakie otrzymaliśmy od Studio Blu, poszczególne filmy charakteryzują się następującymi proporcjami obrazu:

  • 1.78:1 - Constans, Krótki film o miłości, Medium, Rejs, Rok spokojnego słońca, Struktura kryształu, Ucieczka z Kina Wolność, Zaklęte rewiry
  • 1.66:1 - 300 mil do nieba, Barwy ochronne, Bez końca, Blizna, Dzieje grzechu, Iluminacja, Krótki film o zabijaniu, Lekcja martwego języka, Przypadek, Ryś, Spirala, Zazdrość i medycyna, Życie rodzinne
  • 1.33:1 - Dreszcze, Szpital przemienienia, Świadectwo urodzenia, Zmory

Poniżej przedstawiamy Wam filmy z serii Studio Filmowe TOR - 50 lat, które póki co zweryfikowaliśmy pod względem parametrów technicznych.

Krótki film o zabijaniu

Krótki film o zabijaniu został wydany na jednowarstwowej, tłoczonej płycie BD-25, która pozbawiona jest blokady regionalnej. Obraz został zapisany do postaci 1080i50 przy użyciu kodeka MPEG-4 AVC o średniej przepływności ~29,6 Mb/s. Proporcje obrazu w polskim wydaniu wynoszą 1.70:1 - w stosunku do OAR 1.66:1 otwarto nieznacznie kadr, widzimy więc ok. 2% więcej obrazu po bokach.
Ponadto na płycie znajduje się polska ścieżka dźwiękowa w stratnym formacie Dolby Digital 2.0 Mono (384 kb/s).

Zrekonstruowany Krótki film o zabijaniu został wcześniej wydany w Polsce w pakiecie Martin Scorsese Presents Masterpieces of Polish Cinema Vol. 3 (dystrybutor: DI Factory) oraz w USA przez Criteriona na jednej z płyt Dekalogu. Pomiędzy wyżej opisywanym polskim wydaniem a Criterionem istnieją dwie główne różnice - wydanie USA charakteryzuje się rozdzielczością 1080p 23.976 kl./s oraz dźwiękiem w nieskompresowanym bezstratnym formacie LPCM 1.0 (1152 kb/s). Z uwagi na zastosowany inny klatkaż, pomiędzy oboma wydaniami daje się usłyszeć niewielkie różnice w tonacji dźwięku, chociaż bardziej dotyczy to podkładu muzycznego, a nie samych dialogów.  Odnośnie obrazu to nie zaobserwowałem jakichkolwiek różnic jakościowych pomiędzy oboma wydaniami poza tym, że w wydaniu USA ziarno filmowe jest nieco lepiej odwzorowane - różnice te są jednak na tyle niewielkie, że dla większości osób obraz z obu wydań będzie się prezentował identycznie.

Poniżej przedstawiamy Wam zrzuty ekranowe - po kliknięciu w obrazek zostaniecie przeniesieni do specjalnej podstrony, na której znajdziecie porównanie kilku scen z filmu w specjalnie przygotowanym przez nas narzędziu do porównywania screenshotów.

Porównanie polskiego wydania BD do BD od Criterion z USA (po kliknięciu w obrazek zostaniecie przeniesieni do porównywarki obrazu)

krotki_film_o_zabijaniu_screens_mini.png

Autorem zdjęć do Krótkiego filmu o zabijaniu jest Sławomir Idziak, który użył na potrzeby filmu stworzonych przez siebie filtrów oraz przyciemnień obrazu. Prosimy więc o nieregulowanie odbiorników w trakcie seansu ;) Warto również odnotować, że Krótki film o zabijaniu będący kinową, rozszerzoną wersją Dekalogu V, złożony jest niemal w całości z zupełnie innych ujęć, częściowo również dialogów - ich sens pozostał jednak ten sam.

Zrekonstruowane polskie wydanie Krótkiego filmu o zabijaniu możecie nabyć na dvdmax.pl:

Krótki film o miłości

Krótki film o miłości został wydany na jednowarstwowej, tłoczonej płycie BD-25, która jest pozbawiona blokady regionalnej. Obraz został zapisany do postaci 1080i50 przy użyciu kodeka MPEG-4 AVC o średniej przepływności ~22,9 Mb/s. Proporcje obrazu w polskim wydaniu wynoszą 1.78:1 - w stosunku do OAR 1.66:1 przycięto obraz u góry i u dołu o kilka procent. Ponadto na płycie znajduje się polska ścieżka dźwiękowa w stratnym formacie Dolby Digital 2.0 Mono (384 kb/s).

Zrekonstruowany Krótki film o miłości został wcześniej wydany w USA przez Criteriona jako jedna z płyt Dekalogu. Pomiędzy wyżej opisywanym polskim wydaniem a Criterionem istnieje kilka zasadniczych różnic - wydanie USA charakteryzuje się rozdzielczością 1080p w 23.976 kl./s oraz dźwiękiem w nieskompresowanym bezstratnym formacie LPCM 1.0 (1152 kb/s). Z uwagi na zastosowany inny klatkaż pomiędzy oboma wydaniami daje się usłyszeć niewielkie różnice w tonacji dźwięku, chociaż bardziej dotyczy to podkładu muzycznego, a nie samych dialogów. 

Odnośnie obrazu to, co się od razu rzuca w oczy, to nieco inne kadrowanie oraz znacząco wygładzony obraz w polskim wydaniu, co skutkuje brakiem ziarna oraz utratą części detali obrazu w stosunku do Criteriona. Proporcje obraz w wydaniu USA wynoszą 1.70:1 i tak jak w przypadku Krótkiego filmu o zabijaniu uzyskano go poprzez otwarcie kadru po bokach obrazu. Polskie wydanie w bezpośrednim porównaniu jest nieco ucięte po każdej ze stron, najbardziej jednak u góry i u dołu obrazu. Nie są to jednak duże różnice, aczkolwiek w niektórych scenach zauważalne są niekorzystne skutki tych zmian.

Porównanie polskiego wydania BD do BD od Criterion z USA (po kliknięciu w obrazek zostaniecie przeniesieni do porównywarki obrazu)

krotki_film_o_milosci_screens_mini.png

Warto również odnotować, że Krótki film o miłości będący kinową, rozszerzoną wersją Dekalogu VI, złożony jest niemal w całości z zupełnie innych ujęć, częściowo również dialogów, ich sens pozostał jednak ten sam. Zauważalny jest również nieco inny kontrast oraz kolorystyka, która w Dekalogu VI jest zimniejsza z mniej nasyconymi, nieco wypranymi kolorami.

Zrekonstruowane polskie wydanie Krótkiego filmu o miłości możecie nabyć na dvdmax.pl:

Menu i materiały dodatkowe

Statyczne menu zostało zaprojektowane w języku angielskim, nie licząc oryginalnej polskiej nazwy filmu, która znajduje się w lewym dolnym rogu ekranu. Ponadto do wyboru mamy możliwość rozpoczęcia filmu oraz wybór jednego z ośmiu rozdziałów. Są też dostępne opcjonalne napisy angielskie. Brak materiałów dodatkowych.

kfoz-menu.jpg kfom-menu.jpg

Wydania otrzymaliśmy dzięki uprzejmości firmy Dvdmax.pl.

źródło: Studio Tor / Studio Blu / Dvdmax.pl