„City Lights” – przegląd ofert płyty [CD]

12 czerwca 2020 roku wytwórnie fonograficzne Deutsche GrammophonUniversal Music Polska wprowadzą do sprzedaży album „City LightsLisy Batiashvili. Poniżej szczegóły wydania CD.

„CITY LIGHTS” TO GŁĘBOKO OSOBISTA MUZYCZNA PODRÓŻ I HOŁD DLA CHARLIEGO CHAPLINA

Skrzypaczka przemierza muzycznie 11 miast razem ze swoimi gośćmi, m.in. rodaczką z Gruzji Katie Meluą i gwiazdą trąbki Tillem Brönnerem.

  • Każde z 11 wyróżnionych miast ma osobisty i muzyczny związek z Batiashvili
  • Płyta zawiera nowe aranżacje muzyki z filmów Charliego Chaplina, przedłużając ubiegłoroczne obchody 130. rocznicy urodzin tego legendarnego artysty
  • Album współtworzą między innymi kompozytor i aranżer Nikoloz Rachveli, Katie Melua, Till Brönner, Miloš Karadaglić oraz Maximilian Hornung
  • Wszystkie utwory zostały specjalnie zaaranżowane i nigdy wcześniej nie były publikowane
  • Album zawiera kompozycje od Jana Sebastiana Bacha i Johanna Straussa po Michela Legranda i Astora Piazzollę
  • Album łączy różnorodne gatunki, w tym muzykę klasyczną, cygańską, jazz, tango i muzykę filmową

Nowy album Lisy Batiashvili zabiera słuchacza w podróż dookoła świata w 12 starannie dobranych utworach, symbolizujących najważniejsze miasta w życiu artystki, jak również w suicie opartej na muzyce Charliego Chaplina, skomponowanej do obrazu „Światła rampy” i innych jego filmów.

Pomysł zrodził się z rozmowy między Batiashvili a jej przyjacielem, kompozytorem i aranżerem Nikolozem Rachvelim — obydwoje są wielbicielami muzyki Charliego Chaplina, którego 130. rocznica urodzin minęła w 2019 roku. Jak mówi Batiashvili: „Chaplin był bardzo popularny w Gruzji, kiedy byłam dzieckiem. To wszechstronnie utalentowany twórca — nie tylko grał i tworzył filmy, pisał także wspaniałą muzykę. Dla mnie reprezentuje on piękno i twórczą wyobraźnię XX wieku.”

Ich koncepcja stworzenia suity inspirowanej muzyką i filmami Charliego Chaplina przerodziła się w projekt autobiograficzny, oparty na najważniejszych miastach w życiu Batiashvili, z którymi łączy ją osobisty lub muzyczny związek. Dla przykładu — Batiashvili urodziła się w Tbilisi; studiowała w Monachium, gdzie po raz pierwszy zaczęła poważnie pracować nad muzyką Bacha; jej kariera rozpoczęła się w Helsinkach na Konkursie Sibeliusa; a Berlin widzi jako swój duchowy dom.

Batiashvili wyjaśnia znaczenie tych lokalizacji: „Nieważne, dokąd się wybierasz ani jak daleko jesteś, zawsze masz wyjątkową relację z miejscami, które stały się częścią ciebie. Te wszystkie miasta znam nie tylko z ich architektury czy muzeów, znam je dogłębnie. Chciałam wyrazić swoje uwielbienie dla muzyki, kultury i ludzi tych miejsc, oraz uchwycić to, co jest w nich wyjątkowe, w pozytywny, unikalny sposób”.

Wybór repertuaru połączył różne style: „Chcieliśmy przedstawić szerokie spektrum utworów, które w swojej różnorodności dopełniałyby się wzajemnie. Każdy z nich został wyprodukowany z wielką miłością i ogromnym zaangażowaniem. Cały album stanowi symbiozę różnych stylów muzycznych. Większość kompozytorów łączy muzykę filmową z muzyką klasyczną, ludową z klasyczną, albo ludową z popularną. Mamy na przykład kompilację kompozycji Kancheliego, zaaranżowaną przez Nikoloza, następnie pojawia się Katie Melua w swojej popowej odsłonie, choć zarazem klasyczna i wyrafinowana stylistycznie, natomiast Miloša nie można już zdefiniować jako stricte klasycznego. Oznacza to, że ta muzyka nigdy nie jest jednowymiarowa — wykracza poza normalne ramy, w jakich umieszczamy muzykę klasyczną i nieklasyczną. Większość z nas uważa, że te granice można nieznacznie przesuwać, ale ważne, by robić to z wyczuciem. Musisz upewnić się, że zachowana jest dbałość o najwyższą jakość, że z tymi wszystkimi aranżacjami, barwami i stylami, to wciąż bogata, przenikająca muzyka”.

Utwory obejmują również szeroki zakres emocjonalny — od radosnych wiwatów wiedeńskiego galopu po nadzieje nowojorskich imigrantów w symfonii „Z Nowego Świata” Dvořáka. Album kończą ciemniejsze tony w Tbilisi w Gruzji. Jak wyjaśnia Batiashvili: „Kilka ostatnich taktów całego albumu przypomina o bólu i niepokojach tego małego kraju, który na przestrzeni swojej historii jest w wiecznym konflikcie, bo narażony na wpływ większych mocarstw, które zawsze czegoś od nas chciały. To niekończąca się historia, wciąż aktualna. To także mój głos w sprawie i kiedy grałam ten utwór, musiałam się powstrzymywać od płaczu, bo to historia moich rodaków i mojego kraju.”

Kluczowy był również wybór muzyków do współpracy. Batiashvili znała gitarzystę Miloša Karadaglića i trębacza Tilla Brönnera, ale nigdy wcześniej z nimi nie grała, a ta okazja była idealna. Z Katie Meluą, rodaczką z Gruzji, poznała się poprzez Nikoloza Rachveliego, a akurat przypadkowo Melua pracowała już nad utworem o Londynie, który chętnie umieściła na płycie.

Motyw skrzypiec również przewija się w niektórych utworach tego albumu. Batiashvili wybrała Buenos Aires, ponieważ tam urodziła się jej nauczycielka Ana Chumachenco, a Budapeszt, bo uważa to miasto za ważny ośrodek rozwoju swojego instrumentu. Sam Charlie Chaplin był skrzypkiem-amatorem; Marlena Dietrich, której piosenka pojawia się w berlińskim utworze, uczyła się gry na skrzypcach na poziomie konserwatorium; a utwór Paris opiera się na „Paris Violon" Michela Legranda.

Przy tak wielu utworach i muzykach występujących gościnnie, zrealizowanie tego projektu zabrało dużo czasu. Batiashvili wyjaśnia: „Ta produkcja zupełnie różniła się od wszystkich wcześniejszych, nad którymi pracowałam. Nagranie koncertu skrzypcowego zazwyczaj zabiera dwa, trzy dni, dlatego dopiero teraz rozumiem, że artyści potrafią spędzić cały rok na realizacji jednego albumu. Poziom skomplikowania procesu twórczego i emocjonalne zaangażowanie sprawiły, że to osiągnięcie osobiście wiele dla mnie znaczy. Był to jeden z najbardziej złożonych i najciekawszych projektów, jakie kiedykolwiek zrealizowałam, bo wiedzieliśmy, że z każdym krokiem tworzymy coś zupełnie nowego. Żaden z utworów nie został wcześniej nagrany i większość z nich nie była wcześniej wykonywana”.

City Lights - okładka albumu [CD]

City Lights - tył albumu [CD]

Tracklista:

  1. Chaplin: The Terry Theme From „Limelight” / La Violetera From „City Lights” / Je cherche après Titine From „Modern Times” / Awakening From „Limelight” / Theme From „Modern Times” (CITY MEMORIES) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (7:15)
  2. J.S. Bach: Ich ruf zu dir, BWV 639 (Arr. Anders Hillborg for Violin Solo and Strings) (MUNICH) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin Strings (3:34)
  3. Legrand: Paris Violon (PARIS) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (4:20)
  4. Siegel: Ich hab' noch einen Koffer in Berlin (Arr. Nikoloz Rachveli for Violin, Trumpet, Piano and Orchestra) (BERLIN) by Lisa Batiashvili & Till Brönner & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (7:49)
  5. Traditional: Evening Song (Arr. Jarkko Riihimäki for Violin and Orchestra) (HELSINKI) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (4:27)
  6. J. Strauss I: Furioso Galopp, Op. 114 (Adapt. Nikoloz Rachveli for Violin and Orchestra) (VIENNA) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (2:59)
  7. Morricone, A. Morricone: Love Theme From „Cinema Paradiso” (Arr. Nikoloz Rachveli for Violin, Cello and Orchestra) (ROME) by Lisa Batiashvili & Maximilian Hornung & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (4:21)
  8. Piazolla: Adios Nonino / Vuelvo al sur / Buenos Aires Hora Cero (Arr. Nikoloz Rachveli for Violin, Guitar, Piano and Orchestra) (BUENOS AIRES) by Lisa Batiashvili & Miloš Karadaglić & Georgian Philharmonic Orchestra & Nikoloz Rachveli (7:01)
  9. Dvorák: Symphony No. 9 in E Minor, Op. 95, B. 178, „From the New World” - II. Largo (Adapt. Tamas Batiashvili for Violin and Orchestra) (NEW YORK) by Lisa Batiashvili & Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin & Nikoloz Rachveli (4:51)
  10. Melua: No Better Magic (LONDON) by Lisa Batiashvili & Katie Melua & Tim Harries & Zurab Melua & Georgian Philharmonic Orchestra & Nikoloz Rachveli (5:45)
  11. Koncz: The Lark (BUCHAREST) by Lisa Batiashvili & Georgian Philharmonic Orchestra & Nikoloz Rachveli (3:09)
  12. Rachveli: Herio Bichebo / Tovlis Panteli / Lament / Styx (Based on Themes by Giya Kancheli) (TBILISI) by Lisa Batiashvili & David Abesadze & David Nozadze & Nikoloz Kirvalidze & Georgian Philharmonic Orchestra & Nikoloz Rachveli (10:16)

Czas trwania płyty: 65:47

Poniżej do obejrzenia teledysk „City Memories”, który promuje album „City Lights”:

Album „City Lights” do posłuchania tutaj i na Spotify.

Gdzie kupić płytę „City Lights”?

źródło: zdj. i materiały prasowe Deutsche Grammophon / Universal Music Polska