Znamy już listę nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły. W tym roku szansę na zwycięstwo w głównej kategorii mają takie produkcje jak „Zielona granica” „Chłopi” i „Kos”. Poznajcie wszystkich nominowanych.
Kto powalczy o polskie Oscary? Nominacje do Orłów 2024
O miano najlepszego filmu w tym roku powalczy między innymi produkcja „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland, która otrzymała aż 6 nominacji – w tym także za Najlepszą reżyserię, Najlepszy scenariusz, Najlepsze zdjęcia oraz Najlepszą główną rolę kobiecą i męską. Film będzie rywalizował z takimi tytułami jak „Chłopi”, za który odpowiadają DK Welchman i Hugh Welchman, „Filip” stworzony przez Michała Kwiecińskiego, „Kos” w reżyserii Pawła Maślony, a także „Doppelgänger. Sobowtór”, za który odpowiada Jan Holoubek. Najwięcej nominacji, bo aż 9 zdobył w tym roku film „Kos” mogący pochwalić się nominacjami w głównych kategoriach aktorskich i technicznych.
Sprawdź też: Disney zapowiedział filmy na 2025 i 2026 rok! „Gwiezdne wojny” i kultowe animacje wracają!
O statuetkę dla najlepszego aktora pierwszoplanowego walkę stoczą Jakub Gierszał za kreację w filmie „Dopelganger. Sobowtór”, Eryk Kulm Jr. za swoją rolę w dramacie historycznym „Filip”, Bartosz Bielenia za występ w produkcji „Kos”, którą można od niedawna oglądać na ekranach polskich kin, a także Tomasz Włosok za swoją rolę w filmie „Zielona granica” oraz Leszek Lichota za kreację w nowej wersji kultowego „Znachora”.
O statuetkę dla najlepszej aktorki powalczą z kolei Kamila Urzędowska za rolę w „Chłopach”, Lena Góra za swoją kreację w filmie „Imago”, Maja Ostaszewska za występ w „Zielonej granicy”, a także Magdalena Cielecka i Marta Nieradkiewicz za zagranie w filmie „Lęk”.
Termin 26. gali rozdania Orłów został wyznaczony na 4 marca. Wcześniej, bo już 29 lutego, dowiemy się, kto otrzyma statuetkę za Osiągnięcia Życia.
Najlepszy film europejski
- „20 tys. gatunków pszczół”
- „Aftersun”
- „Close”
- „Cicha dziewczyna”
- „W gorsecie”
- „W trójkącie”
Najlepszy film dokumentalny
- „Apolonia, Apolonia”, reż. Lea Glob
- „Pianoforte”, reż. Jakub Piątek
- „Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela
- „Twarze Agaty”, reż. Małgorzata Kozera-Topińska
- „Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka
Odkrycie roku
- Łukasz Rostkowski — najlepsza muzyka,„Chłopi”
- Kamila Urzędowska — najlepsza główna rola kobieca, „Chłopi”
- Michał Kwieciński„ — najlepszy scenariusz, „Filip”
- Michał Zieliński — najlepszy scenariusz, „Kos”
- Grzegorz Dębowski — najlepsza reżyseria, „Tyle, co nic”
Najlepsza muzyka
- Łukasz L.U.C. Rostkowski — „Chłopi”
- Jan Komar — „Doppelgänger. Sobowtór”
- Zygmunt Konieczny — „Figurant”
- Mikołaj Trzaska — „Kos”
- Paweł Lucewicz — „Znachor”
Najlepsze zdjęcia
- Bartłomiej Kaczmarek — „Dopelganger. Sobowtór”
- Michał Sobociński — „Filip”
- Piotr Sobociński jr — „Kos”
- Paweł Edelman — „The palace”
- Tomasz Naumiuk — „Zielona granica”
Najlepszy filmowy serial fabularny
- „1670”, reż. Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
- „Absolutni debiutanci”, reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha
- „Infamia”, reż. Anna Maliszewska, Kuba Czekaj
- „Informacja zwrotna”, reż. Leszek Dawid
- „Warszawianka”, reż. Jacek Borcuch,
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Tomasz Schuchardt — „Doppelgänger. Sobowtór”
- Robert Więckiewicz — „Filip”
- Jacek Braciak — „Kos”
- Robert Więckiewicz —„Kos”
- Piotr Pacek —„Kos”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Ewa Kasprzyk — „Chłopi”
- Katarzyna Herman —„Doppelgänger. Sobowtór”
- Sandra Drzymalska —„Filip”
- Agnieszka Grochowska — „Kos”
- Kinga Preis — „Święto ognia”
Najlepsza główna rola męska
- Jakub Gierszał —„Dopelganger. Sobowtór”
- Eryk Kulm jr — „Filip”
- Bartosz Bielenia — „Kos”
- Tomasz Włosok — „Zielona Granica”
- Leszek Lichota — „Znachor”
Najlepsza główna rola kobieca
- Kamila Urzędowska — „Chłopi”
- Lena Góra — „Imago”
- Magdalena Cielecka — „Lęk”
- Marta Nieradkiewicz — „Lęk”
- Maja Ostaszewska — „Zielona granica”
Najlepszy film
- „Zielona granica”, reż. Agnieszka Holland
- „Chłopi”, reż. DK Welchman, Hugh Welchman
- „Doppelgänger. Sobowtór”, reż. Jan Holoubek
- „Filip”, reż. Michał Kwieciński
- „Kos”, reż. Paweł Maślona
źródło: pnf