BAFTA 2022 – „Psie pazury” najlepszym filmem. „Diuna” zgarnia 5 statuetek

Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych ogłosiła dzisiaj laureatów tegorocznych nagród BAFTA. Największymi wygranymi gali okazały się filmy „Psie pazury” i „Diuna”. Poznajcie szczegóły.

W tym roku najlepszym filmem wybrano „Psie pazury, za który Jane Campion otrzymała także nagrodę za reżyserię. Najlepszym filmem brytyjskim okrzyknięto Belfast, najlepszym tytułem zagranicznym wybrano z kolei Drive My Car, a najlepszą animacją produkcję Disneya pod tytułem „Nasze magiczne Encanto”.

Nagrodę za muzykę odebrał Hans Zimmer, który stworzył ścieżkę dźwiękową do filmowej „Diuny”. Laureatem nagrody za najlepsze zdjęcia okazał się Greig Fraser również pracujący przy wspomnianej „Diunie”, a za scenariusz adaptowany wyróżniony został Siân Heder za swój tekst do filmu „Coda”. Za scenariusz oryginalny statuetkę odebrała z kolei Paul Thomas Anderson za „Licorice Pizza”. Najwięcej statuetek w tym roku powędrowało do twórców „Diuny”. Oprócz wspomnianych wyróżnień film nagrodzono za dźwięk, efekty specjalne oraz scenografię.

Sprawdź też: POZA OSCAROWYM RADAREM: Wielkie kino bez nominacji w kategorii Najlepszy Film.

Jeśli chodzi o aktorskie wyróżnienia, to nagrody odebrali Joanna Scanlan za rolę w filmie „After Love” i Will Smith za swoją kreację w produkcji „King Richard: Zwycięska rodzina”. Za drugoplanowe występy nagrodzeni zostali Ariana Debose za rolę w „West Side Story” i Troy Kotsur za występ w filmie „Coda”.

Laureaci nagród BAFTA 2022:

Najlepszy film

  • „Belfast”
  • „Nie patrz w górę”
  • „Diuna”
  • „Licorice Pizza”
  • „Psie pazury”

Najlepszy film brytyjski

  • „After Love”
  • „Ali & Ava”
  • „Belfast”
  • „Boiling Point”
  • „Cyrano”
  • „Everybody’s Talking About Jamie”
  • „Dom Gucci”
  • „Ostatniej nocy w Soho”
  • „Nie czas umierać”
  • „Passing”

Najlepszy film zagraniczny

  • „Drive My Car” – Ryûsuke Hamaguchi, Teruhisa Yamamoto
  • „The Hand of God” – Paolo Sorrentino, Lorenzo Mieli
  • „Parallel Mothers” – Pedro Almodóvar, Agustín Almodóvar
  • „Petite Maman” – Céline Sciamma, Bénédicte Couvreur
  • „The Worst Person in the World” – Joachim Trier, Thomas Robsahm

Najlepszy reżyser

  • „After Love” – Aleem Khan
  • „Drive My Car” – Ryûsuke Hamaguchi
  • „Happening” – Audrey Diwan
  • „Licorice Pizza” – Paul Thomas Anderson
  • „Psie pazury” – Jane Campion
  • „Titane” – Julia Ducournau

Najlepszy debiut brytyjskiego reżysera, scenarzysty lub producenta

  • „After Love” – Aleem Khan (scenarzysta/reżyser)
  • „Boiling Point” – James Cummings (scenarzysta), Hester Ruoff (producent)
  • „The Harder They Fall” – Jeymes Samuel (scenarzysta/reżyser)
  • „Keyboard Fantasies” – Posy Dixon (scenarzysta/reżyser), Liv Proctor (producent)
  • „Passing” – Rebecca Hall (scenarzysta/reżyser)

Najlepszy film dokumentalny

  • „Becoming Cousteau”
  • „Cow”
  • „Flee”
  • „The Rescue”
  • „Summer of Soul (or, When the Revolution Could Not Be Televised)”

Najlepszy film animowany

  • „Nasze magiczne Encanto”
  • „Flee”
  • „Luca”
  • „Mitchellowie kontra maszyny”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Being the Ricardos” – Aaron Sorkin
  • „Belfast” – Kenneth Branagh
  • „Nie patrz w górę” – Adam Mckay
  • „King Richard: Zwycięska rodzina” – Zach Baylin
  • „Licorice Pizza” – Paul Thomas Anderson

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „Coda” – Siân Heder
  • „Drive My Car” – Ryûsuke Hamaguchi
  • „Diuna” – Denis Villeneuve
  • „Córka” – Maggie Gyllenhaal
  • „Psie pazury” – Jane Campion

Najlepsza aktorka

  • Lady Gaga za „Dom Gucci”
  • Alana Haim za „Licorice Pizza”
  • Emilia Jones za „Coda”
  • Renate Reinsve za „The Worst Person in the World”
  • Joanna Scanlan za „After Love”
  • Tessa Thompson z „Passing”

Najlepszy aktor

  • Adeel Akhtar za „Ali & Ava”
  • Mahershala Ali za „Swan Song”
  • Benedict Cumberbatch za „Psie pazury”
  • Leonardo DiCaprio za „Nie patrz w górę”
  • Stephen Graham za „Boiling Point”
  • Will Smith za „King Richard: Zwycięska rodzina”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Caitríona Balfe za „Belfast”
  • Jessie Buckley za „The Lost Daughter”
  • Ariana Debose za „West Side Story”
  • Ann Dowd za „Mass”
  • Aunjanue Ellis za „King Richard: Zwycięska rodzina”
  • Ruth Negga za „Passing”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Mike Faist za „West Side Story”
  • Ciarán Hinds za „Belfast”
  • Troy Kotsur za „Coda”
  • Woody Norman za „C’mon C’mon”
  • Jesse Plemons za „Psie pazury”
  • Kodi Smit-McPhee za „Psie pazury”

Najlepsze zdjęcia

  • „Diuna” – Greig Fraser
  • „Zaułek koszmarów” – Dan Laustsen
  • „Nie czas umierać” – Linus Sandgren
  • „Psie pazury” – Ari Wegner
  • „The Tragedy of Macbeth” – Bruno Delbonnel

Najlepszy montaż

  • „Belfast” – Úna Ní Dhonghaíle
  • „Diuna” – Joe Walker
  • „Licorice Pizza” – Andy Jurgensen
  • „Nie czas umierać” – Tom Cross, Elliot Graham
  • „Summer of Soul (or, When the Revolution Could Not Be Televised)” – Joshua L. Pearson

Najlepsza muzyka

  • „Being the Ricardos” – Daniel Pemberton
  • „Nie patrz w górę” – Nicholas Britell
  • „Diuna” – Hans Zimmer
  • „The French Dispatch” – Alexandre Desplat
  • „Psie pazury” – Jonny Greenwood

Najlepszy dźwięk

  • „Diuna”
  • „Ostatniej nocy w Soho”
  • „Nie czas umierać”
  • „Ciche miejsce 2”
  • „West Side Story”

Najlepsze kostiumy

  • „Cruella” – Jenny Beavan
  • „Cyrano” – Massimo Cantini Parrini
  • „Diuna” – Robert Morgan, Jacqueline West
  • „The French Dispatch” – Milena Canonero
  • „Zaułek koszmarów” – Luis Sequeira

Najlepsza charakteryzacja

  • „Cruella” – Nadia Stacey, Naomi Donne
  • „Cyrano” – Alessandro Bertolazzi, Siân Miller
  • „Diuna” – Love Larson, Donald Mowat
  • „The Eyes of Tammy Faye” – Linda Dowds, Stephanie Ingram, Justin Raleigh
  • „Dom Gucci” – Frederic Aspiras, Jane Carboni, Giuliano Mariana, Sarah Nicole Tanno

Najlepsza scenografia

  • „Cyrano” – Sarah Greenwood, Katie Spencer
  • „Diuna” – Patrice Vermette, Zsuzsanna Sipos
  • „The French Dispatch” – Adam Stockhausen, Rena Deangelo
  • „Zaułek koszmarów” – Tamara Deverell, Shane Vieau
  • „West Side Story” – Adam Stockhausen, Rena Deangelo

Najlepsze efekty specjalne

  • „Diuna”
  • „Free Guy”
  • „Pogromcy duchów. Dziedzictwo”
  • „Matrix Zmartwychwstania”
  • „Nie czas umierać”

Najlepszy casting

  • „Boiling Point” – Carolyn Mcleod
  • „Diuna” – Francine Maisler
  • „The Hand of God” – Massimo Appolloni, Annamaria Sambucco
  • „King Richard: Zwycięska rodzina” – Rich Delia, Avy Kaufman
  • „West Side Story” – Cindy Tolan

Najlepszy brytyjski krótkometrażowy film animowany

  • „Affairs of the Art”
  • „Do Not Feed the Pigeons”
  • „Night of the Living Dread”

Najlepszy brytyjski film krótkometrażowy

  • „The Black Cop”
  • „Femme”
  • „The Palace”
  • „Stuffed”
  • „Three Meetings of the Extraordinary Committee”

zdj. Bafta.org