Box Office - Aquaman przebija miliard, ale ustępuje nowej wersji Nietykalnych

Po trzech tygodniach pierwsze miejsce w amerykańskich kinach Aquamanowi odebrała nowa wersja francuskiego dramatu Nietykalni, w którym główne role zagrali Bryan Cranston i Kevin Hart. Aquamanowi nie przeszkodziło to jednak w przebiciu 1 miliarda przychodów z kin na całym świecie i umocnieniu się na pozycji najlepiej zarabiającego filmu DC. Na najniższym podium tego weekendu uplasował się debiutujący w kinach film O psie, który wrócił do domu, któremu udało się wyprzedzić największe hity ostatnich tygodni.

Dramat The Upside, będący amerykańską wersją kultowych Nietykalnych, zarobił w pierwszy weekend 19,5 miliona dolarów, znacznie przewyższając przedpremierowe prognozy, które mówiły o 10 milionach dolarów, a te najbardziej optymistyczne sięgały tylko o 2 miliony wyżej. Widzowie nie podzielili opinii krytyków, którzy uznali najnowszy film z Bryanem Cranstonem za nieudany, i za pośrednictwem serwisu CinemaScore wystawili produkcji najwyższą ocenę A, co może być zapowiedzią małych spadków wpływów w kolejnych tygodniach. Warto w tym miejscu przypomnieć, że początkowo film miał trafić do kin z kategorią wiekową R, ale po upadku Weinstein Company, które odpowiadało początkowo za produkcję, studio STX zdecydowało, że reżyser i producenci zajmą się przerobieniem filmu do niższej kategorii wiekowej, co – jak widać – przyniosło porządany efekt i dało STX drugie najwyższe otwarcie – rekord wynoszący 23,8 miliona należy nadal do komedii Złe mamuśki z 2016 roku.

Drugie miejsce podczas tego weekendu zajął Aquaman, który jeszcze w tamtym tygodniu wydawał się pewnym kandydatem do zajęcia pierwszego miejsca podczas swojego czwartego weekendu w kinach. Studio Warner Bros. nie powinno się jednak przejmować krajową porażką filmu, który w kinach w USA zarobił 17,2 miliona dolarów, ponieważ po dołożeniu 27,9 miliona dolarów z rynków zagranicznych globalny przychód Aquamana przekroczył próg 1 miliarda dolarów. 287,8 miliona dolarów z tej sumy przypada na rynek amerykański, a najbardziej dochodowym rynkiem zagranicznym dla Aquamana cały czas pozostają Chiny, gdzie nowa produkcja z DCEU zarobiła aż 287,3 miliona dolarów. Przed filmem pozostał jeszcze jedynie debiut w Japonii, gdzie otworzy się 8 lutego. Najważniejsze dla filmu, który wyreżyserował James Wan, jest jednak fakt, że film jako pierwszy ze wszystkich produkcji tworzących nowe uniwersum DC przekroczył barierę miliarda dolarów, a spośród wszystkich filmów adaptujących komiksy wydawnictwa DC już tylko o 64 miliony ustępuje filmowi Mroczny Rycerz powstaje, który na całym świecie zarobił dokładnie 1 miliard i 84 miliony.

Trzecie miejsce podczas weekendu zapewnił sobie film O psie, który wrócił do domu. Nowa produkcja Sony opierająca się na bestsellerowej powieści Bruce'a Camerona pod tym samym tytułem zarobiła podczas swojego pierwszego weekendu 11,3 miliona dolarów i zebrała od widzów wysoką ocenę A-, co wróży jej dobre wyniki w przyszłych tygodniach.

Druga połowa stycznia może być bardzo udana nie tylko dla filmu O psie, który wrócił do domu, ale także dla całego studia Sony, które w rankingu tego weekendu zajęło ze swoimi filmami także dwie kolejne pozycje. Na czwartym miejscu wylądowała animacja Spider-Man Uniwersum z wynikiem wynoszącym 9 milionów dolarów i niskim spadkiem na poziomie 31% względem poprzedniego tygodnia. Na początku piątego tygodnia w amerykańskich kinach animacja ma na swoim koncie 147,7 miliona dolarów, co oznacza, że wkrótce stanie się trzecią najlepiej zarabiającą animacją od Sony w historii. Aktualnie do tego wyczynu brakuje jej już tylko nieco ponad pół miliona dolarów, bo na trzecim miejscu znajduje się Hotel Transylwania z wynikiem wynoszącym 148,3 miliona dolarów.

Na piąte miejsce z drugiego spadł w ten weekend film Escape Room, który po znakomitym otwarciu zaliczył spadek na poziomie 51,2% i podczas drugiego weekendu zarobił 8,9 miliona dolarów, co oznacza, że po dziesięciu dniach w amerykańskich kinach film ma na swoim koncie 32,4 miliona dolarów.

Dwie kolejne pozycje w rankingu kończącego się weekendu zapewniły sobie największe hity ostatnich tygodni, które jeszcze niedawno okupowały drugą i trzecią lokatę. Chodzi oczywiście o produkcje Mary Poppins powraca i Bumblebee, które zarobiły odpowiednio 7,2 miliona dolarów i 6,7 miliona dolarów. Produkcja Disneya powiększyła swój krajowy dorobek do kwoty 150 milionów dolarów, a nowa odsłona przygód popularnego garbusa podniosła krajowe wpływy do poziomu 108 milionów. Jeśli jednak spojrzymy na globalne wyniki obydwu filmów to na zagranicznych rynkach lepiej radzi sobie Bumblebee, który poza granicami USA zarobił 256,3 miliona dolarów i w sumie na swoim globalnym koncie ma 364,7 miliona dolarów przy budżecie na poziomie 135 milionów. Mary Poppins udało się z kolei zebrać z zagranicznych kin jedynie 137,2 miliona dolarów, co oznacza, że do tej pory produkcja z Emily Blunt w roli głównej zarobiła w sumie 287,8 miliona dolarów przy budżecie wynoszącym 130 milionów.

Ósme miejsce w rankingu w tym tygodniu wywalczył sobie dramat On the Basis of Sex z Felicity Jones w roli głównej, który w końcu po dwóch tygodniach otworzył się w większej liczbie kin (+1811 lokalizacji) i zaliczył wzrost wpływów o ponad 280%, co w ostatecznie przełożyło się na 6,2 miliona wpływów.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Spadek %

Budżet w mln

Liczba tygodni w kinach

1

-

The Upside

STX $19,590,000 - $37.5 1

2

1
Aquaman
WB $17,265,000 -44.3% - 4

3

-
O psie, który wrócił do domu
Sony $11,300,000 - $18 1

4

5

Spider-Man Uniwersum

Sony $9,000,000 -31.4% $90 5

5

2

Escape Room

Sony $8,900,000 -51.2% $9 2

6

3 Mary Poppins powraca BV $7,215,000 -54.5% $130 4

7

4 Bumblebee Par.

$6,775,000

-48.7% $135 4

8

16 On the Basis of Sex Focus

$6,227,000

+286.9% - 3

9

6 Przemytnik WB $5,545,000 -39.1% $50 5

10

7

Vice

Annapurna

$3,278,644

-42.8% - 3

*PT - pozycja w tym tygodniu.
*PPT - pozycja w poprzednim tygodniu.

źródło: Boxofficemojo.com / zdj. STX