Po stosunkowo chłodnym przyjęciu animacji „Raya i ostatni smok” w zeszły weekend, w tym tygodniu Disney ma powody do radości. Wspomniana produkcja zdołała utrzymać prowadzenie na amerykańskim rynku, a w Chinach imponujące otwarcie zaliczył „Avatar”, który odzyskał miano najbardziej dochodowej produkcji wszech czasów.
Zacznijmy od amerykańskiego podwórka, gdzie nowa animacja Disneya zaliczyła spadek na poziomie 35,3% względem zeszłego weekendu i zebrała od widzów 5,5 mln dolarów, z których 1,5 mln przypadło na piątek, 2,6 mln na sobotę i 1,4 mln na niedzielę. Film wyświetlany był w 2163 lokalizacjach w USA i Kanadzie, czyli o 118 więcej niż tydzień temu. Po dwóch weekendach produkcja ma na koncie 15,8 mln dolarów, przy czym warto pamiętać, że „Raya i ostatni smok” jest równocześnie dostępna także w cyfrowej dystrybucji dla widzów platformy Disney+, którzy mogą zapłacić za dostęp do filmu 30 dolarów. Globalnie film Disneya ma na koncie 52,6 mln dolarów – w ten weekend dorzucił 11,5 mln dolarów z zagranicznych rynków.
Jeśli jesteśmy już przy filmie Disneya, to warto wspomnieć, że amerykańskie źródła związane ze studiem donoszą, że ostatnie perypetie z sieciami kin Cinemark, Harkins i Cineplex, które nie zdecydowały się na wyświetlanie najnowszej animacji studia, dały wyraźny znak wytwórni, że hybrydowy system dystrybucji nie jest najkorzystniejszą formą zarabiania. Mówi się, że szanse na więcej tego typu zabiegów przy okazji największych tytułów maleją.
Drugie miejsce na amerykańskim podwórku ponownie obroniła produkcja „Tom i Jerry”, który podczas swojego trzeciego weekendu zgarnął z biletów 4,1 mln dolarów – to spadek o 37,9% w porównaniu z poprzednim tygodniem. Od Amerykanów produkcja zebrała w sumie 28,2 mln dolarów, a po podaniu wpływów z zagranicznych rynków, które wynoszą 38,7 mln dolarów, globalny wynik filmu wynosi 66,9 miliona dolarów.
Na trzecim miejscu również nie zaszła zmiana względem poprzedniego tygodnia i swoją pozycję utrzymał „Ruchomy chaos”. Film, w którym główne role zagrali Tom Holland i Daisy Ridley zebrał podczas drugiego weekendu 2,3 mln dolarów, spadając tym samym o 40,4%. Po dwóch tygodniach produkcja ma na amerykańskim koncie tylko 6,9 mln dolarów. Po dodaniu 5 mln dolarów z rynków zagranicznych daje jej to globalnie 11,9 miliona dolarów.
Pierwszą piątkę rankingu w USA dopełniają produkcje „Boogie” i „Krudowie 2”, które również utrzymały swoje pozycje z poprzedniego weekendu. Na koncie pierwszej z nich znajduje się obecnie 2,7 mln dolarów (730 tys. w ten weekend), a druga zebrała od amerykańskich widzów w sumie 54,3 mln dolarów (520 tys. w ostatni weekend).
Najważniejszym wydarzeniem minionego weekendu była natomiast ponowna premiera filmu „Avatar”. Produkcja Jamesa Camerona debiutująca w kinach w 2009 roku zaliczyła fenomenalne otwarcie w Chinach i odzyskała miano najbardziej dochodowego filmu wszech czasów. Podczas weekendu film zebrał od chińskich widzów aż 21 mln dolarów! W piątek widzowie wpłacili do kas kin 3,5 mln dolarów, a w sobotę wpływy wzrosty aż o 161%, aby w niedzielę spaść o zaledwie 2% względem dnia poprzedniego. Analitycy chińskiego rynku zakładają, że podczas swojej drugiej premiery w Chinach „Avatar” zbierze od widzów ponad 61 mln dolarów.
Aż 30% wpływów z weekendu stanowiły wpływy do kas kin IMAX, w których „Avatar” zebrał 6,2 mln dolarów. Film Camerona umocnił się tym samym na pozycji lidera jeśli chodzi o wpływy z kin IMAX i ma na swoim koncie dokładnie 249,5 mln dolarów. Przypomnijmy, że „Avatar” debiutował w Chinach w styczniu 2010 roku i zebrał z kin prawie 203 mln dolarów. Wówczas 24 miliony dolarów z tej kwoty pochodziło z kin IMAX.
Łącznie na zagranicznym koncie produkcji znajduje się obecnie 2 mld 50,3 mln dolarów, a globalnie film może pochwalić się wynikiem wynoszącym z 2 mld 810,8 mln dolarów.
PT* |
PPT* |
Tytuł |
Studio |
Przychód z weekendu |
Zmiana % |
Łączne wpływy w USA |
Budżet w mln |
Liczba kin |
1 |
1 |
Raya i ostatni smok |
Disney | $5,5 mln |
-35,3% | $15,837,165 | $100 | 2,163 |
2 |
2 |
Tom i Jerry |
Warner Bros. | $4,1 mln |
-37,9% | $28,200,000 | $79 | 2,454 |
3 |
3 | Ruchomy chaos | Lionsgate | $2,3 mln |
-40,4% | $6,911,407 | $100 | 1,995 |
4 |
4 |
Boogie
|
Focus | $730 tys. |
-39,2% | $2,277,660 | – | 1,272 |
5 |
5 | Krudowie 2 | Universal Pictures | $520 tys. | -34% | $54,303,725 | $65 | 1,440 |
6 |
– | Jathi Ratnalu | Telugu | $470 tys. | – | $470,000 | – | 130 |
7 |
8 | The Marksman | Open |
$465 tys. |
-6.8% | $13,602,116 | $25 | 1,105 |
8 |
6 |
Małe rzeczy
|
Warner Bros. |
$400 tys. | -27.3% | $14,231,000 | $30 | 1,303 |
9 |
7 | Wonder Woman 1984 | Warner Bros. | $400 tys. | -21.7% | $44,953,000 | $200 | 1,139 |
10 |
– | Ojciec | Sony Pictures | $390 tys. | – | $390,000 | $20 | 900 |
*PT - pozycja w tym tygodniu.
*PPT - pozycja w poprzednim tygodniu.
źródło: deadline.com / boxofficemojo.com / zdj. Disney