Box Office – Król Lew zdetronizowany. Hobbs i Shaw szybko i wściekle opanowali kina

Seria „Szybcy i wściekli” ponownie, wchodząc do kin, zapewniła sobie w pierwszy weekend najwyższe miejsce w rankingu. Tym razem jednak po raz pierwszy jest to zasługa spin-offa opowiadającego o wspólnych przygodach Hobbsa i Shawa. Bohaterowie zebrali w pierwszy weekend 60,8 mln dolarów i wyprzedzili filmową wersją „Króla Lwa”, zrzucając ją z pierwszego miejsca, które piastowała od dwóch tygodni. Trzecie miejsce zgodnie z przewidywaniami zajął nowy film Quentina Tarantino.

Film „Hobbs i Shaw” zdołał zebrać z amerykańskich kin podczas debiutanckiego weekendu 60,8 mln dolarów, które wpisały się w przedpremierowe prognozy studia i zapewniły produkcji pierwsze miejsce. Film o budżecie na poziomie 200 mln jeszcze przed premierą zebrał dobre recenzje od krytyków – 67% pozytywnych opinii na Rotten Tomatoes – a po premierze, za sprawą serwisu CinemaScore.com, okazało się, że widzowie docenili go jeszcze bardziej, wystawiając ocenę A-. Biorąc pod uwagę wspomniane oceny oraz fakt, że na Rotten Tomatoes oceny widzów aż w 90% są pozytywne, możemy zakładać, że film będzie dobrze zarabiał w kolejnych tygodniach, dzięki szerzącej się pozytywnej opinii.

W porównaniu do filmów z głównej serii, na amerykańskim rynku pierwszy spin-off „Szybkich i wściekłych” zaliczył szóste najlepsze otwarcie, wyprzedzając trzy pierwsze części z 2001, 2003 i 2006 roku, które zbierały podczas otwarcia odpowiednio 40 mln, 50 mln i 23 mln dolarów. Jeśli weźmiemy pod uwagę mnożnik, który osiągnął ostatni film z serii, czyli „Szybcy i wściekli 8”, to produkcja „Hobbs i Shaw” mogłaby liczyć na końcowy wynik w okolicach 140 mln, co dałoby jej siódme miejsce w amerykańskim rankingu. Wydaje się jednak, że zarobi nieco więcej, tym bardziej że średni mnożnik wszystkich filmów z serii wynosi 2,4, a nie 2,26, które była w stanie osiągnąć ósma odsłona. To pozwala sądzić, że spin-off zakończy pobyt w amerykańskich kinach, mając na koncie około 146 mln dolarów. O tym, ile film będzie w stanie ostatecznie zarobić, sporo powie nam następny weekend, kiedy w kinach zadebiutuje kilka nowych produkcji takich jak: „Upiorne opowieści po zmroku”, „Królowe zbrodni” i „Dora i Miasto Złota”. Mimo że nie są to bezpośredni konkurenci dla Hobbsa i Shawa, to na pewno odbiorą im cześć widzów. Pozostaje jedynie pytanie: jak dużą?

To, jak spin-off popularnej serii nie jest jednak zależny wyłącznie od amerykańskiego podwórka, dużą rolę w końcowym sukcesie odegrają także zagraniczne rynki, na których w pierwszy weekend film zebrał 120 mln dolarów, zapewniając sobie globalne otwarcie na poziomie 180 mln dolarów. Daje to filmowi piąte co do wielkości otwarcie w przypadku studia Universal Pictures. Produkcja osiągnęła pierwsze miejsce na wszystkich 52 rynkach, na których debiutowała, a najwięcej poza granicami USA zarobiła w Rosji (8,1 mln dolarów). Pozostałe wysokie otwarcia osiągnęła jeszcze w takich krajach jak: Wielka Brytania (7,8 mln dolarów), Indonezja (7,69 mln dolarów), Indie (7,4 mln dolarów), Meksyk (6,96 mln dolarów), Japonia (6,58 mln dolarów), Tajwan (6,2 mln dolarów), Niemcy (5,45 mln dolarów), Australia (4,89 mln dolarów), Malezja (4,67 mln dolarów) i Brazylia (3,9 mln dolarów). W najbliższy piątek Hobbs i Shaw wejdą do kin w Belgii, Francji i we Włoszech, a 14 sierpnia pojawią się w Korei. Ostatnim ogromnym rynkiem, na którym film zaliczy swój debiut, będą Chiny, gdzie premiera wyznaczona została dopiero na 23 sierpnia.

Drugie miejsce rankingu przypadło filmowej wersji „Króla Lwa”, która zebrała od amerykańskich widzów w swój trzeci weekend 38,2 mln dolarów, podnosząc swój krajowy rezultat do 430 mln dolarów. Na międzynarodowym podwórku produkcja Disneya dorzuciła kolejne 72 mln dolarów i zwiększyła swój globalny wynik do 1,195 mld dolarów, z których 764,9 mln przypada na zagraniczne kraje. W następny weekend produkcja otworzy się w Japonii, a 21 sierpnia zaliczy premierę we Włoszech.

Najniższy stopień podium przypadł w ten weekend produkcji „Pewnego razu... w Hollywood”. Po najlepszym otwarciu w karierze Tarantino zaliczył w drugi weekend spadek wpływów na poziomie 51,3%, zarabiając 20 mln dolarów. Tym samym produkcja po dwóch weekendach ma na amerykańskim koncie 78,8 mln dolarów.

Czwarte miejsce również przypadło produkcji Sony Pictures, którą jest „Spider-Man: Daleko od domu”. Film dołożył do swojego pokaźnego już rezultatu kolejne 7,7 mln dolarów z amerykańskiego rynku i 9,5 mln dolarów z rynków zagranicznych. Daje mu to w sumie już 1,075 mld dolarów, z których 360 mln przypada na Stany Zjednoczone, a 715 mln – na podwórko międzynarodowe.

Pierwszą piątkę zamknęła animacja „Toy Story 4” z wynikiem wynoszącym 7,1 mln dolarów. Po dodaniu wpływów z pozostałych krajów, które wyniosły w ten weekend 10,2 mln dolarów, na globalnym koncie produkcji Pixara znajduje się w tej chwili 959,2 mln dolarów, z których 410 mln przypada na USA, a 549,2 mln dolarów – na inne kraje.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Spadek %

Budżet w mln

Liczba tygodni w kinach

1

-

Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw

Uni. $60,800,000 - $200 1

2

1
Król Lew (2019)
BV $38,246,000 -50.1% - 3

3

2
Pewnego razu... w Hollywood
Sony $20,025,000 -51.3% $90 2

4

3
Spider-Man: Daleko od domu
Sony $7,755,000 -37.7% $160 5

5

4
Toy Story 4
BV $7,150,000 -31.6% - 7

6

6 Yesterday Uni. $2,440,000 -20.8% $26 6

7

10 The Farewell A24

$2,429,114

+60.0% - 4

8

5
Pełzająca śmierć
Par. $2,150,000 -47.1% $13,5 4

9

7 Aladyn (2019) BV $2,018,000 -33.6% $183 11

10

9

Annabelle wraca do domu

WB $875,000 -43.7% - 6

*PT - pozycja w tym tygodniu.
*PPT - pozycja w poprzednim tygodniu.

źródło: Boxofficemojo.com / zdj. Universal Pictures