Box Office Polska – „Avatar 2” w dziesiątce największych premier po 1989 roku. Polacy nie ulegli „Pokusie”

Avatar: Istota wody” jest nie do zatrzymania. Film ciągle przyciąga ponad 100 tys. widzów w ciągu jednego weekendu i awansował właśnie do pierwszej dziesiątki największych kinowych hitów we współczesnej Polsce. Tymczasem rozczarowaniem okazała się nowa polska produkcja erotyczna. „Pokusa” nie była w stanie przyciągnąć nawet 50 tys. widzów na kinowe sale.

Avatar: Istota wody” gości na ekranach kin od siedmiu tygodni i w ostatni weekend znowu przyciągnął na sale ponad 100 tys. widzów. Dokładnie w ciągu trzech dni sprzedano na seanse nowego filmu Camerona 111 727 biletów. Względem zeszłego tygodnia film stracił więc zaledwie 14,4% widowni – w poprzedni weekend sprzedano bowiem 130 658 wejściówek. Od dnia premiery film zobaczyło w polskich kinach już 3 147 896 widzów. W trakcie ostatniego tygodnia „Avatar 2” zapisał się w historii kinowej branży jako dwunasty tytuł we współczesnej historii Polski, któremu udało się przyciągnąć do kin ponad 3 mln widzów. Takiego hitu nie było w polskich kinach od 2018 roku i „Kleru” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Wynik z weekendu pozwolił mu natomiast umocnić się na pozycji lidera, jeśli chodzi o największe premiery debiutujące w 2022 roku – na drugim miejscu znajduje się animacja „Minionki: Wejście Gru” z wynikiem w granicach 2,9 mln widzów. Co jednak najistotniejsze, „Avatar: Istota wody” przegonił w rankingu wszech czasów na przestrzeni kilku ostatnich dni dwie głośne premiery. Nowe widowisko Camerona zajmuje już dziesiąte miejsce wśród największych hitów goszczących w polskich kinach po 1989 roku i pokonało „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” (2 995 000 widzów) oraz „Listy do M. 3” (3 009 971 widzów).

Największe kinowe hity w Polsce po 1989 roku:

  1. „Ogniem i mieczem” – 7 151 354 widzów
  2. „Pan Tadeusz” – 6 168 344 widzów
  3. „Kler” – 5 184 258 widzów
  4. „Quo vadis” – 4 300 351 widzów
  5. „Avatar” – 3 677 893 widzów
  6. „Titanic” – 3 513 480 widzów
  7. „Pasja” – 3 461 047 widzów
  8. „Shrek 2” – 3 395 226 widzów
  9. „Shrek Trzeci” – 3 352 469 widzów

Na drugie miejsce z trzeciego awansowała animacja „Mumie”. Film Warnera przyciągnął podczas drugiego weekendu 59 484 osób, co oznacza, że zyskał względem poprzedniego tygodnia 15,5% widzów. W sumie na seanse od dnia premiery sprzedano w Polsce 190 729 biletów. Dopiero na trzecim miejscu w zestawieniu znalazła się nowość tego weekendu, polska produkcja erotycznaPokusa” w reżyserii Marii Sadowskiej, twórczyni takich obrazów jak „Dziewczyny z Dubaju” czy „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Na film wybrało się tylko 49 088 widzów, co jest wynikiem znacznie słabszym, od tego którym pod koniec 2021 roku mogły się pochwalić wspomniane  „Dziewczyny z Dubaju”. Poprzednia produkcja Sadowskiej rozpoczęła pobyt w polskich kinach 26 listopada 2021 roku i podczas pierwszego weekendu zobaczyło ją 278 893 widzów.

Wspomnijmy jeszcze o wyniku filmu „Duchy Inisherin”, który nie miał dobrego startu w polskich kinach. Tydzień temu na najnowszą produkcję w reżyserii Martina McDonagha wybrało się 15 519 osób. Zgodnie z przewidywaniami produkcją zainteresowało się w ten weekend nowe grono odbiorców,  po tym, jak film zebrał niedawno 9 nominacji do Oscarów. Wyróżnienie przez Akademię sprawiło, że na salach kinowych pojawiło się 14 770 widzów. W ciągu tygodnia frekwencja spadła więc tylko o 4,8%. W sumie sprzedano na seanse 45 602 bilety.

Lp.

Tytuł

Dystrybutor

Widzów / weekend

Widzów od prem.

1

Avatar: Istota wody (2022)

Disney
111 727
3 147 896

2

Mumie (2023)

Kino Świat
59 484
190 729

3

Pokusa (2023)

Warner Bros. 49 088
49 293

4

Niebezpieczni dżentelmeni (2022)

Kino Świat

46 932 150 765

5

Zadziwiający kot Maurycy (2022)

Kino Świat

44 152

142 700

6

Pimi z Krainy Tygrysów (2022)

Monolith Films 27 449 31 008

7

Duchy Inisherin (2022) Disney 14 770 45 602

8

Ślub doskonały (2023)

Next Film

14 380

148 115

9

W trójkącie (2022)

Gutek Film 10 516 195 678

10

Gra fortuny (2023)

Monolith Films 7 658
96 847

źródło: sfp.pl / zdj. Disney / Monolith Films