Box Office – „Raya i ostatni smok” od Disneya zawodzi w USA i Chinach

Decyzja Disneya o wypuszczaniu swoich produkcji w ramach hybrydowej dystrybucji zaczyna poważnie odbijać się na finansowych wynikach w kinach. Najnowsza produkcja studia, czyli „Raya i ostatni smok” okazała się rozczarowaniem zarówno w USA, jak i na międzynarodowym podwórku.

Swój pierwszy weekend w amerykańskich kinach film „Raya i ostatni smok” zakończył co prawda na pierwszym miejscu, ale jego wynik okazał się rozczarowaniem. Produkcja zebrała od widzów w ciągu trzech dni 8,6 mln dolarów z 2045 kin w całych Stanach Zjednoczonych. Jak wspominaliśmy we wczorajszym sprawozdaniu, animacja Disneya nie była w stanie nawiązać do wyniku, który tydzień temu (przy zamkniętych kinach w Nowym Jorku) osiągnęła produkcja „Tom i Jerry”. Film od Warnera, przy jednoczesnym debiucie na HBO Max, zebrał od widzów 14,1 mln dolarów i zaliczyła najlepsze otwarcie pandemii. Animacja „Raya i ostatni smok” nie pokonała także zeszłorocznych „hitów pandemii”, filmów „Krudowie 2” (9,7 mln dolarów) i „Tenet” (9,35 mln dolarów).

Niewiele lepiej produkcja Disneya radziła sobie na rynkach zagranicznych, z których zdołała zgarnąć 17,6 mln dolarów z 32 rynków. Globalnie film zakończył więc weekend, mając na koncie 26,2 mln dolarów. Najlepszym rynkiem zagranicznym okazały się oczywiście Chiny, gdzie widzowie wpłacili do kas kin 8,4 mln dolarów. Nie jest to jednak wynik, którym Disney może się pochwalić. Analitycy zakładają, że takie otwarcie pozwoli ostatecznie na zebranie z kas kin jedynie 15-16 mln dolarów. Około 13% wpływów z ostatniego weekendu w kinach stanowiły wpływy z kin IMAX, gdzie film „Raya i ostatni smok”  zebrał 1,13 mln dolarów. Pięć najlepszych rynków zagranicznych w ten weekend to: Chiny (8,4 mln dolarów), Rosja (2,8 mln dolarów), Australia (1,2 mln dolarów), Korea (1 mln dolarów) i Japonia (700 tys. dolarów).

Oczywiście kiepski wynik na międzynarodowym podwórku poniekąd usprawiedliwia fakt, że największe rynki takie jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy cały czas pozostają zamknięte, jednak Disney sam utrudnił sobie drogę do dobrego rezultatu poprzez brak porozumienia z niektórymi sieciami kin. Studio nie chciało zejść ze swojej marży, co doprowadziło do tego, że animacja „Raya i ostatni smok” nie pojawiła się w kinach Cinemark (trzecia największa sieć w USA) oraz placówkach Harkins i Cineplex działająca w Kanadzie. Sporo Disney stracił także na tym, że jego filmu nie pokazała największa działająca w Meksyku sieć Cinépolis.

Drugie miejsce w amerykańskim zestawieniu zajął film „Tom i Jerry”. Produkcja zakończyła swój drugi weekend z kwotą 6,6 mln dolarów, co oznacza spadek na poziomie 53% względem weekendu otwarcia. To spora strata jednak wyraźnie lepsza od tej, którą pod koniec 2020 roku zaliczył film o Wonder Woman – produkcja z Gal Gadot straciła w pierwszy weekend po premierze aż 67% widzów.

Na zagranicznym podwórku film dorzucił 5 mln dolarów z 34 rynków i podniósł swój globalny wynik do kwoty 57,3 mln dolarów – 23 mln przypada na amerykańskie podwórko a 34,3 na zagraniczne rynki. Najwięcej film zebrał podczas weekendu w Rosji (1,6 mln dolarów), a następnie w Chinach (1,4 mln dolarów).

Weekendowe podium zamyka „Ruchomy chaos”, w którym duet głównych bohaterów stworzyli Tom Holland i Daisy Ridley. Produkcja okazała się jednak ogromny rozczarowaniem i po zebraniu fatalnych recenzji widzowie wpłacili do kas kin jedynie 3,8 mln dolarów. Równie fatalnie film poradził sobie na rynkach zagranicznych, z których dorzucił tylko 2,6 mln dolarów. Łącznie po pierwszym weekendzie film z budżetem przekraczającym 100 mln dolarów ma na koncie 6,4 mln dolarów.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

Raya i ostatni smok

Disney $8,6 mln
$8,6 mln $100 2045

2

1

Tom i Jerry

Warner Bros. $6,6 mln
-53% $22,95 mln $79 2563

3

Ruchomy chaos Lionsgate $3,8 mln
$3,8 mln $100 1980

4

Boogie
Focus $1,2 mln $1,2 mln 1252

5

2 Krudowie 2 Universal Pictures $780 tys.  -38% $53,6 mln $65 1604

6

Małe rzeczy Warner Bros. $550 tys. -41% $13,6 mln $30 1448

7

Wonder Woman 1984 Warner Bros.

$511 tys.

-27% $44,4 mln
$200 1217

8

5
The Marksman

Open

$500 tys. -29% $13 mln $25 1050

9

Judas and the Black Messiah Warner Bros. $282 tys. -42% $4,4 mln
$26 984

10

8 Monster Hunter Sony Pictures $260 tys. -43% $14,4 mln
$60 1074

*PT - pozycja w tym tygodniu.
*PPT - pozycja w poprzednim tygodniu.

źródło: deadline.com / zdj. Disney