Box Office –  „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” kolejnym hitem Marvela

Podczas weekendu w amerykańskich kinach nowy film Marvela pod tytułem „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” zaliczył drugie najlepsze otwarcie pandemii. Studio Disney ponownie pokazało swoją siłę i udowodniło, cały czas jest w stanie przyciągnąć do kin masę widzów. Nowa produkcja MCU radziła sobie dobrze nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także na międzynarodowym podwórku i po pierwszym weekendzie ma na koncie niecałe 130 mln dolarów.

Droga do świetnego wyniku z pierwszego weekendu rozpoczęła się dla filmu „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” już w czwartek, kiedy podczas pokazów przedpremierowych zebrał od widzów 8,8 mln dolarów. Był to drugi najlepszy wynik pandemii ustępujący jedynie „Czarnej Wdowie” (13,2 mln dolarów). W piątek film dorzucił do swojego konta 20,8 mln dolarów i przed sobotą miał na koncie 29,6 mln dolarów – to trzeci najlepszy wynik z dnia otwarcia pandemii ustępujący jedynie  „Czarnej Wdowie” (39,5 mln) oraz „Szybkim i wściekłym 9” (29,9 mln dolarów). Podczas kolejnych dwóch dni produkcja Marvela dorzuciła odpowiednio 23,2 mln dolarów oraz 18,6 mln dolarów i zakończyła weekend z kwotą wynoszącą 71,4 mln dolarów. To drugi najlepszy wynik z weekendu w czasach pandemii, który przebija rezultat osiągnięty przez dziewiątą część „Szybkich i wściekłych” (70 mln dolarów) i ustępuje jedynie „Czarnej Wdowie” (80,3 mln). Produkcja Disneya przebiła swoim wynikiem przedpremierowe prognozy, które zakładały otwarcie w granicach 45-50 mln dolarów  i oczekuje się, że pod koniec długiego weekendu z okazji Święta Pracy będzie mogła pochwalić się wynikiem wynoszącym 83,5 mln dolarów. Dodajmy, że wpływy z kin IMAX w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wyniosły 8 mln dolarów, czyli stanowiły około 10% wpływów z weekendu.

Film „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” bez najmniejszych problemów poradził sobie z pobiciem dotychczasowego rekordu weekendu z okazji Święta Pracy, który należał do horroru „Halloween” z 2007 roku i wynosił 30,6 mln dolarów. Co jednak istotniejsze z perspektywy całego rynku, to fakt, że podczas czterodniowego weekendu wszystkie filmy obecne w harmonogramach amerykańskich kin mają zebrać 135,2 mln dolarów, co ma dać wynik o 12% większy niż ten osiągnięty w 2019 roku, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii, kiedy kinowy przemysł zakończył weekend z kwotą wynoszącą 120,7 mln dolarów. To kolejny dowód na to, że mając odpowiednie premiery, kinowy przemysł jest w stanie osiągać dobre wyniki, które mogą napawać optymizmem i sprawić, że studia nie będą bały się wypuszczać swoich największych hitów.

Podczas pierwszego weekendu po 31% widowni stanowili mężczyźni poniżej i powyżej 25 roku życia, kobiety poniżej 25 roku życia odpowiadały za 20% sprzedanych biletów, a kobiety powyżej 25 roku życia za 18%. W sumie osoby w wieku 18-34 lat stanowiły 59% widowni, a za 61% biletów zapłacili mężczyźni. Około 36% widzów stanowiły osoby białe, Latynosi odpowiadali za 22% sprzedanych biletów, osoby czarne i Azjaci stanowili po 18% widowni.

Na ekranach zagranicznych kin film zebrał podczas weekendu 56,2 mln dolarów i pod koniec pierwszego weekendu ma na koncie 127,6 mln dolarów. Po czterech dniach będzie to 139,7 mln dolarów. Na 41 rynkach film Marvela był najpopularniejszą premierą weekendu, a najwięcej widzów przyciągnął do kin w Wielkiej Brytanii (7,7 mln dolarów), Korei (6,5 mln dolarów), Francji (4,3 mln dolarów), Rosji (3,2 mln dolarów) i Japonii (2,8 mln dolarów). Co warte podkreślenia, jak na razie film „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” nie otrzymał jeszcze daty premiery w Chinach, które będą drugim najważniejszym rynkiem i mogą wygenerować ogromne wpływy dla Marvela.

Podium tego weekendu w amerykańskich kinach zamykają filmy „Candyman”, który stracił 52% widzów względem pierwszego weekendu i zebrał z kas kin 10,5 mln dolarów, oraz „Free Guy”, który podczas swojego czwartego weekendu stracił 33,8% wpływów i zgromadził na koncie kolejne 8,7 mln dolarów. Nowa wersja popularnego horroru po dwóch weekendach może pochwalić się wpływami wynoszącymi 39 mln dolarów. Jeśli natomiast chodzi o film z Ryanem Reynoldsem, to na jego amerykańskim koncie znajduje się obecnie 91,8 mln dolarów.

Jeśli chodzi o rynki zagraniczne, to warto wspomnieć o debiucie filmu „After. Ocal mnie”. Trzecia odsłona popularnej serii, której gwiazdami są Josephine Langford i Hero Fiennes Tiffin, debiutowała w 31 krajach i zebrała z nich 9,2 mln dolarów. Najlepiej film zarabiał w Niemczech (1,86 mln dolarów), a kolejne w rankingu znalazły się takie kraje jak Rosja (1,45 mln dolarów), Hiszpania (1,23 mln dolarów), Holandia (673 tys. dolarów) i Polska (583 tys. dolarów).

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

-

Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni

Disney $71,400,000 - $71,400,000 $150 4300

2

1

Candyman (2021)

Universal Pictures $10,550,000 -52% $39,063,370 $25 3569

3

2 Free Guy 20th Century Studios $8,719,000 -33,8% $91,892,981 $110 3885

4

3
Psi Patrol Film
Paramount Pictures
$4,000,000 -39,9% $30,324,661 $26 3004

5

4 Wyprawa do dżungli Disney $3,950,000 -21% $105,647,991 $200 3075

6

5 Nie oddychaj 2 Sony Pictures $2,210,000 -22,8% $27,990,920 $15 2176

7

6 Respect Universal Pictures

$1,264,000

-43,6% $21,918,272 $55 2107

8

7
Legion samobójców: The Suicide Squad

Warner Bros.

$905,000 -54,5% $54,407,000 $185 1561

9

10 Czarna Wdowa

Disney

$748,000 -4,9% $182,501,319 $200 750

10

9 Dom nocny 20th Century Studios $552,000 -54,3% $6,297,926 - 1020

zdj. Marvel