Mimo strajku głośnych premier w Wenecji nie zabraknie. Są też polskie akcenty

Znamy już listę filmów, które w tym roku powalczą o Złote Lwy na 80. Filmowym Festiwalu w Wenecji. Mimo że w Hollywood trwa strajk aktorów i scenarzystów w gronie produkcji, które pojawia się na tegorocznej imprezie, znalazło się sporo głośnych tytułów od znanych reżyserów. Nie zabrakło też polskich akcentów.

Film Agnieszki Holland w konkursie głównym festiwalu w Wenecji

Tegoroczny festiwal w Wenecji otworzy nowy film w reżyserii Edoardo De Angelisa pod tytułem „Comandante”. Główną gwiazdą produkcji osadzonej w realiach II wojny światowej jest Pierfrancesco Favino. Pierwotnie produkcją inaugurująca filmową imprezę miał być film Challengers” z Zendayą w roli głównej, ale premiera filmu została przesunięta z września na kwiecień przyszłego roku ze względu na strajk, który uniemożliwia głównej gwieździe promowanie widowiska.

W konkursie głównym tegorocznego festiwalu weźmie udział aż dwadzieścia tytułów. Wśród nich znalazł się jeden polski film. O Złotego Lwa będzie walczyła „Zielona granica”, najnowszy film w reżyserii Agnieszki Holland („Pokot”, „Obywatel Jones”). Flm zapowiadany jest przez dystrybutora jako opowieść o tym, że każdy z nas może nieoczekiwanie znaleźć się w sytuacji granicznej i zostać zmuszony dokonywać wyborów pomiędzy dobrem a złem. „Zielona Granica” opowie fikcyjną historię, ale scenariusz powstał na podstawie prawdziwych wydarzeń, które rozgrywały się na polsko-białoruskiej granicy.

Sprawdź też: Disney chce opóźnić film z Emmą Stone i produkcję Waititego. Kinowy kalendarz zaczyna się sypać.

W tym roku w konkursie głównym udział wezmą między innymi trzy filmy Netfliksa. Streamingowy gigant wprowadził do walki o Złotego Lwa nowy film Davida Finchera pod tytułem „Zabójca”, w którym Michael Fassbender wciela się w bezwzględnego zabójcę, który zaczyna powoli odczuwać wyrzuty sumienia. Pojawi się też film biograficzny „Maestro” w reżyserii Bradleya Coopera o Leonardzie Bernsteinie. Ostatnim tytułem Netfliksa jest „El Conde” od Pabla Larraina, który w  niecodzienny sposób przedstawia historię dyktatora Augusto Pinocheta.

Pojawi się też film biograficzny „Priscilla” w reżyserii Sofii Coppoli, a Michael Mann przywiezie do Wenecji film „Ferrari” z Adamem Driverem i Penélope Cruz w rolach głównych. Mimo ostatnich sugestii dotyczących przesunięcia kinowej premiery, w gronie festiwalowych tytułów znalazł sie też film „Biedne istoty” z Emmą Stone.

Mimo że festiwal pęka w szwach od głośnych produkcji z Hollywood, to trzeba zaznaczyć, że o ile strajk aktorów nie zostanie zakończony w najbliższym miesiącu, to w Wenecji w promowaniu filmów nie będą mogli brać udziału aktorzy będący członkami organizacji SAG.

80. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji odbędzie się w tym roku w dniach 30 sierpnia-9 września

Lista filmów biorących udział w konkursie głównym

  • „Comandante,” Edoardo De Angelis (Włochy) – film otwarcia
  • „The Promised Land,” Nikolaj Arcel (Dania, Niemcy, Szwecja)
  • „Dogman,” Luc Besson (Francja)
  • „Le Bête,” Bertrand Bonello (Francja, Kanada)
  • „Hors-Saison,” Stéphane Brizé (Francja)
  • „Enea,” Pietro Castellitto (Włochy)
  • „Maestro,” Bradley Cooper (U.S.)
  • „Priscilla,” Sofia Coppola (U.S., Włochy)
  • „Finally Dawn,” Saverio Costanzo (Włochy)
  • „Lubo,” Giorgio Diritti (Włochy)
  • „Origin,” Ava DuVernay (U.S.)
  • „The Killer,” David Fincher (U.S.)
  • „Memory,” Michel Franco (Meksyk, U.S.)
  • „Io Capitano,” Matteo Garrone (Włochy, Belgia)
  • „Evil Does Not Exist,” Ryûsuke Hamaguchi (Japonia)
  • „Zielona granica” Agnieszka Holland (Czechy, Polska, Belgia)
  • „The Theory of Everything,” Timm Kröger (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
  • „Poor Things,” Yorgos Lanthimos (U.K.)
  • „El Conde,” Pablo Larrain (Chile)
  • „Ferrari,” Michael Mann (U.S.)

Filmy w pozostałych sekcjach:

  • „Amor,” Virginia Eleuteri Serpieri (Włochy, Lithuania)
  • „Frente A Guernica,” (Uncut Version) Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Włochy)
  • „Hollywoodgate,” Ibrahim Nash’at (Niemcy, U.S.)
  • „Ryuichi Sakamoto — Opus,” Neo Sora (Japonia)
  • „Enzo Jannacci Vengo Anch’io,” Giorgio Verdelli (Włochy)
  • „Menus Plaisirs,” Frederik Wiseman (Francja)

    „Society of the Snow,” J.A. Bayona (Spain, Uruguay, Chile) – Closing Film
  • „Coup de Chance,” Woody Allen (Francja, U.K.)
  • „The Wonderful Story of Henry Sugar,” Wes Anderson (U.S.)
  • „The Penitent,” Luca Barbareschi (Włochy)
  • „L’Ordine Del Tempo,” Liliana Cavani (Włochy)
  • „Vivants,” Alix Delaporte (Francja, Belgia)
  • „Welcome to Paradise,” Leonardo di Constanzo
  • „DAAAAAALI!,” Quentin Dupieux (Francja)
  • „The Caine Mutiny Court-Martial,” William Friedkin
  • „Making of,” Cédric Kahn (Francja)
  • „Aggro Dr1ft,” Harmony Korine (U.S.)
  • „Hit Man,” Richard Linklater (U.S.)
  • „The Palace,” Roman Polanski (Polska, Francja)
  • „Snow Leopard,” Pema Tseden (China)

Horyzonty

  • „A Cielo Aperto,” Mariana Arriaga, Santiago Arriaga (Meksyk, Spain)
  • „El Paraiso,” Enrico Maria Artale (Włochy)
  • „Behind the Mountains,” Mohamed Ben Attia (Tunisia, Belgia, Francja, Saudi Arabia, Qatar)
  • „The Red Suitcase,” Fidel Devkota (Nepal, Sri Lanka)
  • „Tatami,” Guy Native, Zar Amir Ebrahimi (Georgia, U.S.)
  • „Paradise is Burning,” Mika Gustavson (Szwecja, Włochy, Dania, Finland)
  • „The Featherweight,” Robert Colony (U.S.)
  • „Invelle,” Simone Massi (Włochy, Szwajcaria)
  • „Hesitation Wound,” Selman Nacar (Turkey, Spain, Romania, Francja)
  • „Heartless,” Nara Normande, Tião (Brazil, Francja, Włochy)
  • „Una Sterminata Domenica,” Alain Parroni (Włochy, Niemcy, Ireland)
  • „City of Wind,” Lkhagvadulam Purev-Ochir (Francja, Mongolia, Portugal, The Netherlands)
  • „Explanation for Everything,” Gábor Reisz (Hungary, Slovacchia)
  • „Gasoline Rainbow,” Bill Ross, Turner Ross (U.S.)
  • „En Attendant La Nuit,” Céline Rouzet (Francja, Belgia)
  • „Housekeeping for Beginners,” Goran Stolevski (North Macedonia, Polska, Croatia, Serbia, Kosovo)
  • „Shadow of Fire,” Shinya Tsukamoto (Japonia)
  • „Dormitory,” Nehir Tuna (Turkey, Niemcy, Francja)

zdj. Kino Świat / Agata Kubis