„Oppenheimer” liderem nominacji do Oscarów! „Barbie” może zostać najlepszym filmem roku

To jeden z najważniejszych dni w kinowych kalendarzu. Poznaliśmy w końcu kandydatów do zdobycia tegorocznych Oscarów. Kto tym razem ma szanse na zgarnięcie najważniejszych statuetek w świecie filmu? Oto lista wszystkich nominowanych.

Oppenheimer” liderem nominacji do Oscarów!

O godzinie 14:30 czasu polskiego rozpoczęła się relacja na żywo z Los Angeles z ogłoszenia nominacji do tegorocznych Oscarów. W tym roku nominacje do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej przedstawili nam Zazie Beetz, którą jesienią zobaczymy w kontynuacji „Jokera” oraz Jack Quaid znany z serialu „The Boys”.

O miano najlepszego filmu 2023 roku powalczy 10 tytułów, wśród których znalazły się takie produkcje jak: Oppenheimer”, „Biedne istoty”, „Przesilenie zimowe”, „Czas krwawego księżyca”, „Anatomia upadku”, „American Fiction”, „Maestro”, „Poprzednie życie”, „Strefa interesów” oraz „Barbie”. Najwięcej nominacji, bo aż 13 wywalczył film „Oppenheimer” wyprodukowany przez studio Universal Pictures. Reżyser i scenarzysta filmu, czyli Christopher Nolan ma także szansę na indywidualne wyróżnienia zarówno za scenariusz, jak i reżyserię. W przypadku drugiej z tych kategorii walkę o statuetkę będą musieli stoczyć z takimi twórcami jak Justin Triet, Jonathan Glazer, Yorgos Lanthimos i Martin Scorsese.

Sprawdź też: Oscary już z nowymi zasadami. Będzie więcej różnorodności rasowej i osób LGBT+.

Drugim najczęściej nominowanym do Oscarów filmem w tym roku okazały się „Biedne istoty”, które oprócz nominacji dla najlepszego filmu, reżyserię i scenariusz adaptowany, mogły liczyć także na nominacje aktorskie. O indydwidualne wyróżnienia powalczą Emma Stone i Mark Ruffalo. W sumie film ma 11 szans na statuetki, to o jedną więcej niż film „Czas krwawego księżyca”. Pierwszą czwórkę z ośmioma nominacjami zamyka „Barbie”. Film powalczy między innymi o miano najlepszego filmu roku, a o aktorskie wyróżnienia za drugoplanowe role będą starali się Ryan Gosling i America Ferrera.

Jeśli chodzi o polskie akcenty, to szanse na nominacje miały między innymi dokumenty „Skąd dokąd” oraz „Apolonia, Apolonia”, ale ostatecznie Akademia nie uwzględniła ich wśród kandydatów o finalne rozstrzygnięcia na gali. Warto jednak docenić to jak poradziła sobie polsko-brytyjska koprodukcja „Strefa interesów”, przy której jako zdjęciowiec pracował Łukasz Żal mający już na koncie dwie nominacje do Oscarów. Tym razem nie mógł on co prawda liczyć na indywidualną nominację, ale film zgarnął aż pięć nominacji w tym te najważniejsze dla najlepszego filmu i reżysera. Bez żadnej nominacji walkę zakończyła produkcja „Chłopi”.

Zwycięzców 96. edycji przyznania Oscarów poznamy podczas uroczystej gali zaplanowanej na 10  marca w Dolby Theatre. W tym roku do prowadzenia gali ponownie oddelegowany został Jimmy Kimmel, dla którego będzie to czwarta gala w tej roli.

Oscary 2024 – nominacje (lista aktualizowana na żywo)

Najlepszy film

  • „American Fiction”
  • „Anatomia upadku”
  • „Barbie”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”

Najlepszy reżyser

  • Justin Triet — „Anatomia udpadku”
  • Jonathan Glazer — „Strefa interesów”
  • Yorgos Lanthimos — „Biedne istoty”
  • Christopher Nolan — „Oppenheimer”
  • Martin Scorsese — „Czas krwawego księżyca”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Bradley Cooper, „Maestro”
  • Colman Domingo, „Rustin”
  • Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
  • Cillian Murphy, „Oppenheimer”
  • Jeffrey Wright, „American Fiction”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Lily Gladstone — „Czas krwawego księżyca”
  • Carey Mulligan – „Maestro”
  • Sandra Hüller – „Anatomia upadku”
  • Annette Bening — „Nyad”
  • Emma Stone — „Biedne istoty”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
  • Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
  • Sterling K. Brown „American Fiction”
  • Ryan Gosling, „Barbie”
  • Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Emily Blunt, „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks, „Kolor Purpury”
  • America Ferrera, „Barbie”
  • Jodi Foster, „Nyad”
  • Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Anatomia upadku” — Justine Triet, Arthur Harari
  • „Przesilenie zimowe” — David Hemingson
  • „Maestro” — Bradley Cooper, Josh Singer
  • „Poprzednie życie” — Celine Song
  • „Obsesja” — Samy Burch

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „American Fiction” — Cord Jefferson
  • „Barbie” — Greta Gerwig, Noah Baumbach
  • „Oppenheimer” — Christopher Nolan
  • „Biedne istoty” — Tony McNamara
  • „Strefa interesów” — Jonathan Glazer

Najlepszy film nieanglojęzyczny

  • „Ja, kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia)
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania)

Najlepsze zdjęcia

  • „Czas krwawego księżyca” Rodrigo Prieto
  • „Maestro,” Matthew Libatique
  • „Oppenheimer,” Hoyte van Hoytema
  • „Biedne istoty,” Robbie Ryan
  • „Hrabia” Edward Lachman

Najlepsza scenografia

  • „Barbie” — Sarah Greenwood
  • „Czas krwawego księżyca” — Jack Fisk
  • „Oppenheimer” — Ruth De Jong,
  • „Biedne istoty” — Shona Heath
  • „Napoleon” — Arthur Max

Najlepsza oryginalna ścieżka dźwiękowa

  • Laura Karpman, „American Fiction”
  • John Williams, „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”
  • Robbie Robertson, „Czas krwawego księżyca”
  • Ludwig Göransson, „Oppenheimer”
  • Jerskin Fendrix, „Biedne istoty”

Najlepsza piosenka oryginalna

  • „Flamin' Hot: Smak sukcesu” — „The Fire Inside”
  • „Barbie” — „I’m Just Ken” by Mark Ronson, Andrew Wyatt
  • „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” — „It Never Went Away”
  • „Czas krwawego księżyca” — „Wahzhazhe”
  • „Barbie” — „What Was I Made For?” by Billie Eilish and Finneas

Najlepszy montaż

  • „Anatomia upadku” Laurent Sénéchal
  • „Przesilenie zimowe” Kevin Tent
  • „Czas krwawego księżyca” Thelma Schoonmaker
  • „Oppenheimer” Jennifer Lame
  • „Biedne istoty” Yorgos Mavropsaridis

Najlepsze efekty specjalne

  • „Twórca”
  • „Strażnicy Galaktyki 3”
  • „Mission: Impossible — Dead Reckoning”
  • „Napoleon”
  • „Godzilla Minus One”

Najlepsze kostiumy

  • „Barbie”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Napoleon”
  • „Oppenheimer”
  • „Golda”
  • „Biedne istoty”

Najlepszy dźwięk

  • „Twórca”
  • „Maestro”
  • „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One”
  • „Oppenheimer”
  • „Strefa interesów”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Golda”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Poor Things”
  • „Society of the Snow”

Najlepszy film animowany

  • „Chłopak i czapla”
  • „Między nami żywiołami”
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
  • „Nimona”
  • „Pies i Robot”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Letter to a Pig”
  • „Ninety-Five Senses”
  • Our Uniform
  • Pachyderme
  • „War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko”

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • „The After”
  • Invincible
  • Night of Fortune
  • „Red, White and Blue”
  • „The Wonderful Story of Henry Sugar”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • „Bobi Wine: The People’s President”
  • „The Eternal Memory”
  • „Four Daughters”
  • „To Kill a Tiger”
  • „20 Days in Mariupol”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The ABCs of Book Banning”
  • „The Barber of Little Rock”
  • Island in Between
  • „The Last Repair Shop”
  • „Nǎi Nai & Wài Pó”

zdj. depositphotos