Box Office – „Spider-Man: Bez drogi do domu” bije kolejne rekordy. HBO Max dobija „Matriksa”

Film „Spider-Man: Bez drogi do domu” potrzebował tylko 17 dni na przebicie granicy 600 mln dolarów w amerykańskich kinach. Produkcja o przygodach Pajączka cały czas świetnie radzi sobie także na rynkach zagranicznych i pnie się w rankingu najbardziej dochodowych filmów wszech czasów. Daleko za plecami superbohaterskiego widowiska walkę o widza ciągle toczą filmy „Matrix: Zmartwychwstania”, „King’s Man: Pierwsza misja” oraz animacja „Sing 2”.

Podczas swojego trzeciego weekendu obecności na dużym ekranie w Stanach Zjednoczonych film „Spider-Man: Bez drogi do domu” zebrał od widzów 52,7 mln dolarów, co oznacza, że względem zeszłego tygodnia stracił zaledwie 37,7% wpływów. Na swoim krajowym koncie produkcja o przygodach Petera Parkera ma już imponujące 609,8 mln dolarów i stała się właśnie dziesiątym najlepiej zarabiającym tytułem amerykańskiego rynku kinowego w historii. Wpływy z weekendu pozwoliły filmowi przegonić animację „Iniemamocni 2” (608,6 mln dolarów). Następne w kolejce czekają już filmy „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” (620,2 mln dolarów) oraz „Avengers” (623,3 mln dolarów).

Oczekuje się, że film „Spider-Man: Bez drogi do domu” zakończy swój pobyt w kinach, mając na amerykańskim koncie przynajmniej 750 mln dolarów, co da mu przynajmniej czwarte miejsce w końcowym rankingu wszech czasów. Przy utrzymaniu dobrej passy produkcja ma szanse na podciągnięcie swojego wyniku nawet do progu 800 mln dolarów, co dałoby jej ostatecznie trzecią lokatę i pozwoliło wyprzedzić film „Avatar” (760 mln dolarów). Poza zasięgiem pozostają natomiast filmy „Avengers: Koniec gry” (858 mln dolarów) i „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” (936,6 mln dolarów).

Na rynkach zagranicznych w trakcie trzeciego weekendu film o Spider-Manie zebrał od widzów z 61 krajów kolejne 78,3 mln dolarów i stracił względem zeszłego tygodnia zaledwie 35% wpływów. Jego międzynarodowy wynik wynosi obecnie 759 mln dolarów. Żaden film wyprodukowany w Hollywood i debiutujący w kinach w 2020 lub 2021 roku nie może pochwalić się takim wynikiem. Dotychczasowym rekordzistą była produkcja „Nie czas umierać” z kwotą 613 mln dolarów. Największym rynkiem zagranicznym pozostaje Wielka Brytania, gdzie wpływy podczas ostatniego weekendu wzrosły o 25% względem poprzedniego tygodnia, który przypadał na święta Bożego Narodzenia. Film zebrał już od tamtejszych widzów 92,4 mln dolarów. Na drugim miejscu utrzymał się Meksyk z kwotą 64,9 mln dolarów. Podium zamyka Korea z wynikiem na poziomie 51,4 mln dolarów, z których 7,2 mln dolarów pochodzi z tego weekendu. Na czwartym miejscu znajduje się natomiast Francja z kwotą 50,2 mln dolarów, z których 8,1 mln przypadło na ostatnie 3 dni. Globalne konto produkcji „Spider-Man: Bez drogi do domu” pokazuje już kwotę 1,368 mld dolarów i daje filmowi dwunaste miejsce w globalnym rankingu wszechczasów.

Drugie miejsce weekendu w amerykańskich kinach przypadło animacji „Sing 2”, która zebrała 19,6 mln dolarów i podniosła tym samym swój krajowy rezultat do 89,6 mln dolarów. Pierwsza odsłona po takim samym okresie zebrała od widzów już 166 mln dolarów. Na rynkach zagranicznych animacja dorzuciła 17,2 mln dolarów z 48 krajów, co daje spadek wynoszący ledwie 2% względem zeszłego weekendu. Globalnie na swoim koncie film Universala ma 144,6 mln dolarów, z których 54,9 mln dolarów przypada na rynki międzynarodowe. Najlepsze wpływy podczas tego weekendu filmowi zapewnili ukraińscy widzowie, którzy zapłacili za bilety 1,2 mln dolarów podczas premierowego weekendu. Jest to najlepsze otwarcie animacji na tym rynku.

Podium zamyka film „King’s Man: Pierwsza misja” z kwotą 4,5 mln dolarów i spadkiem do poprzedniego weekendu na poziomie 23,9%. W sumie Amerykanie zapłacili za bilety na nowy film Matthew Vaughna zaledwie 19,5 mln dolarów. Po zebraniu w ten weekend 14,1 mln dolarów od zagranicznych widzów film podniósł swoje globalne konto do 47,8 mln dolarów, z których 28,3 mln dolarów przypada na rynki zagraniczne.

Dopiero na piątym miejscu z największym spadkiem w pierwszej dziesiątce weekendu (68,1%) znalazł się film „Matrix Zmartwychwstania”. Produkcja dodała do swojego krajowego rezultatu tylko 3,8 mln dolarów, co pozwoliło jej na osiągnięcie 30,9 mln dolarów po dwóch weekendach. To nadal o 10 mln dolarów mniej, niż studio Warner Bros. zakładało osiągnąć w trakcie pierwszego weekendu (40 mln). Ogromny spadek zainteresowania widzów wynika głównie z obecności filmu na platformie HBO Max, która pozwala jednocześnie na szybkie rozprzestrzenianie się pirackich kopii. Poza granicami USA film dołożył 13,7 mln dolarów z 76 krajów, co oznacza spadek o 52% w porównaniu do zeszłego tygodnia. Globalnie nowy „Matrix” ma na koncie 106 mln dolarów, z których 75,1 mln dolarów przypada na kina zagraniczne. Do najbardziej dochodowych rynków zagranicznych należą Japonia (9,7 mln dolarów), Wielka Brytania (7 mln dolarów), Rosja (6,8 mln dolarów), Francja (5,8 mln dolarów) oraz Meksyk (3,9 mln dolarów).

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

1

Spider-Man: Bez drogi do domu

Sony Pictures $52,700,000 -37,7% $609,892,000 $200 4206

2

2

Sing 2

Universal Pictures $19,600,215 -12,2% $89,681,000 $85 3892

3

4 King’s Man: Pierwsza misja
Disney $4,500,000 -23,9% $19,515,514 - 3180

4

5
American Underdog
Lionsgate $4,075,000 -30,8% $15,005,000 $60 2813

5

3
Matrix Zmartwychwstania
Warner Bros.
$3,825,000 -68,1% $30,900,000 $190 3552

6

6 West Side Story (2021) Disney $2,100,000 -26,2% $29,564,013 $100 2810

7

11 Pogromcy duchów. Dziedzictwo
Sony Pictures

$1,435,000

+17,1% $123,393,000 $75 1645

8

8
Licorice Pizza

UAR

$1,249,225 -34,7% $6,337,000 $40 786

9

7 A Journal for Jordan

Sony Pictures

$1,175,000 -46,6% $4,740,000 $25 2500

10

9 Nasze magiczne Encanto

Disney

$1,050,000 -42,1% $91,318,387 $120 2800

zdj. Sony Pictures