Box Office – „Spider-Man: Bez drogi do domu” przebija miliard. „Matrix 4” zalicza wpadkę

Film „Spider-Man: Bez drogi do domu” potrzebował zaledwie 12 dni, aby przebić granicę 1 mld dolarów, co daje mu trzecie miejsce w rankingu wszech czasów. W cieniu Pajączka do kin zawitały filmy „Matrix: Zmartwychwstania”, „King’s Man: Pierwsza misja” oraz animacja „Sing 2”. 

W trakcie drugiego weekendu film o Spider-Manie zebrał od amerykańskich widzów 81,5 mln dolarów. Po pięciu dniach świątecznego weekendu ma na koncie 138,6 mln dolarów. To z kolei oznacza, że jego amerykański wynik wynosi po dwóch weekendach już 467,3 mln dolarów. Podczas sobotnich seansów, które przypadały na Boże Narodzenie, film „Spider-Man: Bez drogi do domu” zebrał od amerykańskich widzów 31,7 mln dolarów, co jest trzecim najlepszym wynikiem tego dnia w historii amerykańskiego przemysłu kinowego. Lepiej w Boże Narodzenie zarabiały tylko filmy „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” (49,3 mln dolarów) oraz „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie” (32,1 mln dolarów).

Na rynkach zagranicznych film dorzucił w ten weekend imponujące 121,4 mln dolarów, z których 3,5 mln dolarów przypadło na otwarcie w Tajlandii. W sumie z międzynarodowego podwórka produkcja o Spider-Manie zebrała już 587,1 mln dolarów, co jest piątym najlepszym wynikiem tego roku. Na 7 stycznia zaplanowano jeszcze premierę w Japonii. Data kinowego debiutu w Chinach nadal pozostaje nieznana.

Top 10 rynków zagranicznych filmu „Spider-Man: Bez drogi do domu

  1. Wielka Brytania – 68,9 mln dolarów
  2. Meksyk – 52,8 mln dolarów
  3. Korea Południowa – 41,4 mln dolarów
  4. Francja – 35,8 mln dolarów
  5. Brazylia – 31,7 mln dolarów
  6. Australia  – 31,4 mln dolarów
  7. Indie – 29,7 mln dolarów
  8. Rosja – 28,5 mln dolarów
  9. Włochy – 21,2 mln dolarów
  10. Niemcy – 20 mln dolarów

Globalnie film ma na swoim koncie 1,05 mld dolarów, co czyni go pierwszym tytułem tego roku oraz całego pandemicznego okresu, któremu udało się przekroczyć granicę 1 miliarda dolarów wpływów. W całej historii kinowego przemysłu film „Spider-Man: Bez drogi do domu” stał się 49. filmem, któremu udało się przekroczyć 1 mld dolarów. Co istotne, film o Pajączku potrzebował na dokonanie tego czynu zaledwie 12 dni, co daje mu trzeci wynik w historii – szybciej zrobiły to jedynie filmy „Avengers: Koniec gry” oraz „Avengers: Wojna bez granic”, które potrzebowały na to odpowiednio 5 i 11 dni. Warto w tym miejscu przypomnieć, że „Spider-Man: Bez drogi do domu” dokonał tego wyczynu bez premiery w Chinach, które są aktualnie największym zagranicznym rynkiem. W rankingu filmów dystrybuowanych przez Sony film zajmuje po dwóch weekendach drugie miejsce i ustępuje wyłącznie produkcji „Spider-Man: Daleko od domu”, która przez cały pobyt w kinach zebrała 1,13 mld dolarów. Po tym weekendzie Tom Holland ma w swojej filmografii już pięć filmów, które zebrały z kas kin ponad miliard dolarów – aktor zagrał w obydwu częściach „Avengers”, dwóch solowych filmach o Pajączku i produkcji „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów”. Warto odnotować, że globalnie nowy film o Spider-Manie zebrał już 61,5 mln dolarów z kin IMAX.

Drugie miejsce w rankingu przypadło animacji „Sing 2”, która zebrała w ciągu trzech dni 23,7 mln dolarów, a po pięciodniowym weekendzie ma na swoim koncie 41 mln dolarów. To solidny wynik, ale kontynuacja hitu z 2016 roku musi jednak uznać wyższość swojego poprzednika, który pięć lat temu podczas świątecznego weekendu zebrał w pięć dni 55,8 mln dolarów. Na trzydniowy weekend przypadło wówczas 35,2 mln dolarów.

Matrix: Zmartwychwstania” i „King’s Man: Pierwsza misja” porażkami weekendu

Keanu Reeves jako Neo w filmie Matrix: Zmartwychwstania

Największym rozczarowaniem weekendu okazał się film „Matrix: Zmartwychwstania”, który przez trzy dni zebrał od Amerykanów zaledwie 12 mln dolarów. Po pięciu dniach nowa odsłona odświeżonej serii ma na koncie tylko 22,5 mln dolarów, podczas gdy studio Warner Bros. zakładało w swoich przedpremierowych prognozach wynik na poziomie 40 mln dolarów. Nowy „Matrix” stał się tym samym kolejnym z tegorocznych niepowodzeń studia, które zdecydowało się na wypuszczanie swoich filmowych premier jednocześnie w kinach i na platformie HBO Max. Podjęcie tak jednoznacznej decyzji okazało się dla działaczy Warnera wyjątkowo niekorzystne w perspektywie całego roku zwłaszcza w obliczu wyników, jakie zaliczają w kinach wytwórnie, które porzuciły w ostatnich miesiącach cyfrową dystrybucję na rzecz wyłącznych premier na dużym ekranie. Jednoczesny debiut na platformie HBO Max nie jest jednak jedyną przyczyną finansowej porażki czwartego „Matriksa”. Filmowi nie pomogła także kampania promocyjna oraz mieszane recenzje krytyków i równie średnie oceny od samych widzów. Na rynkach zagranicznych film Lany Wachowski dorzucił podczas tego weekendu 35,2 mln dolarów, co daje mu po debiucie na kilku rynkach w zeszłym tygodniu międzynarodowy wynik na poziomie 47,3 mln dolarów. Globalnie na koncie produkcji znajduje się 69,8 mln dolarów. Najlepiej film poradził sobie w Wielkiej Brytanii (3,9 mln dolarów). We Francji zebrał 3,1 mln dolarów, w Meksyku były to 2,2 mln dolarów. Wśród największych rynków zagranicznych w pierwszej dwójce znajdują się Japonia (7,1 mln dolarów) i Rosja (5,9 mln dolarów).

Na czwartym miejscu zameldował się film „King’s Man: Pierwsza misja”, który również okazał się finansową klapą, ale w jego przypadku mało kto spodziewał się wyniku przekraczającego 10 mln dolarów po pięciu dniach. Film dystrybuowany przez Disneya zebrał przez trzy dni 6,3 mln dolarów i weekend kończy właśnie z kwotą 10 mln dolarów po pięciu dniach od premiery. To najgorszy wynik dla filmowej serii Vaughna. Dwie pierwsze odsłony podczas standardowego weekendu (od piątku do niedzieli) zebrały odpowiednio 36,2 i 39 mln dolarów. Na rynkach zagranicznych film dorzucił z 7 krajów 6,9 mln dolarów, na które złożyły się głównie wpływy z Korei (3,5 mln dolarów), Japonii (2,1 mln dolarów) i Indonezji (600 tys. dolarów). Globalnie na swoim koncie produkcja ma 16,9 mln dolarów.

Piąte miejsce w rankingu wywalczył sobie Zachary Levi ze swoim filmem „American Underdog: The Kurt Warner Story”. Oparty na faktach sportowy dramat zebrał z kas kin 6,2 mln dolarów.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

1

Spider-Man: Bez drogi do domu

Sony Pictures $81,500,000 -68,7% $467,331,855 $200 4336

2

-

Sing 2

Universal Pictures $23,760,000 - $41,005,000 $120 3892

3

- Matrix: Zmartwychwstania
Warner Bros. $12,000,000 - $22,500,000 $100 3552

4

-
King’s Man: Pierwsza misja
Disney $6,350,000 - $10,025,412 $75 3180

5

-
American Underdog
Lionsgate $6,200,000 - $6,200,000 $60 -

6

3 West Side Story (2021) Disney $2,800,000 -23,4% $23,922,823 $75 2810

7

14 Licorice Pizza UAR

$2,328,181

+2610,4% $3,667,000 $64 786

8

-
A Journal for Jordan

Sony Pictures

$2,200,000 - $2,200,000 $200 2500

9

2 Nasze magiczne Encanto

Disney

$2,000,000 -69,2% $88,311,566 $64 2800

10

- 83

Reliance Entertainment

$1,761,479 - $1,761,479 $25 481

zdj. Sony Pictures / Warner Bros.