Oscary rozdane! „Oppenheimer” najlepszym filmem roku, ale były też niespodzianki!

Znamy już wszystkich laureatów 96. edycji Oscarów. Wielkim wygranym gali okazał się film „Oppenheimer”, który nie tylko zwyciężył w głównej kategorii, ale zgarnął w sumie aż siedem statuetek. Poznajcie wszystkich zwycięzców.

Oscary 2024  „Oppenheimer” najlepszym filmem roku

Oppenheimer Oscary najlepszy film roku

W kategorii reżyserskiej odbyło się bez niespodzianki i statuetka powędrowała do Christophera Nolana za film „Oppenheimer”. Produkcja zwyciężyła też w głównej kategorii i została okrzyknięta najlepszym filmem 2023 roku. Galę zakończyła z siedmioma statuetkami – tyle samo rok temu miało „Wszystko wszędzie naraz”.

Najlepszym filmem zagranicznym wybrano natomiast zgodnie z przewidywaniami polsko-brytyjską koprodukcję „Strefa interesów”, którą wyreżyserował Jonathan Glazer. Twórca zadedykował swój film Aleksandrze Bystroń-Kołodziejczyk, która jako nastolatka dostarczała więźniom obozu Auschwitz-Birkenau jedzenie i leki. Ze sceny w Dolby Theatre skierował też podziękowania dla Polskiego Instytutu Filmowego.

Statuetki za najlepsze role pierwszoplanowe odebrali Emma Stone za film „Biedne istoty”, dla której jest to już druga statuetka – pierwszą odebrała za rolę w „La La Land” – i Cillian Murphy za występ w filmie „Oppenheimer”. Dla aktora była to pierwsza nominacja do nagrody, ale Irlandczyk musiał czekać aż do szóstej produkcji, aby zagrać w filmie Christophera Nolana główną rolę.

Lily Gladstone i Emma Stone Oscary

Emma Stone pokonała w walce o statuetkę Lily Gladston, która przed galą była wymieniana jako faworytka do zwycięstwa. Aktorka miała został pierwszą rdzenną Amerykanką z Oscarem na koncie, ale Akademia ostatecznie zdecydowała, że statuetka należy się Emmie Stone.

Za drugoplanowe kreacje wyróżnieni zostali natomiast zgodnie z przewidywaniami: Da’Vine Joy Randolph nagrodzona pierwszą nominacją w karierze za występ w „Przesileniu zimowym” oraz Robert Downey Jr. za rolę w „Oppenheimerze”. Dla byłego już gwiazdora Marvela była to trzecia nominacja i debiutancka wygrana przypadająca na 31 lat po tym, jak został pierwszy raz nominowany do Oscara za rolę w filmie „Chaplin”.

Sprawdź też: „Strefa interesów” to najlepszy film o Holocauście? Gdzie go obejrzeć? Kiedy premiera?

Anatomia upadku” i „Amerykańska fikcja” z Oscarami!

W tym roku za filmowe historie uhonorowano produkcje „Anatomia upadku” w przypadku scenariusza oryginalnego i „Amerykańską fikcję” w przypadku scenariusza adaptowanego. Statuetki odebrali odpowiednio Justine Triet i Arthur Harari za historię do filmu z Sandrą Hüller oraz Cord Jefferson za przeniesienie na język filmowy książki Percivala Everetta.

Niespodziankę przyniosło natomiast rozstrzygnięcie w przypadku animowanego filmu pełnometrażowego. Nagrodzono Hayao Miyazakiego za jego najnowszą produkcję „Chłopiec i czapla”. Za najlepszy dokument Oscara odebrał Mstysław Czernow, dziennikarz relacjonujący potworność wydarzeń podczas oblężenia Mariupola w czasie wojny na Ukrainie. Za krótkometrażowy film aktorski swojego pierwszego Oscara w karierze odebrał z kolei Wes Anderson za wyreżyserowanie „Zdumiewającej historii Henry'ego Sugara”, którą możecie obejrzeć na platformie Netflix.

Anatomia upadku oscary

W technicznych kategoriach za najlepszy dźwięk wyróżniono twórców filmu „Strefa interesów”. Za scenografię uhonorowano z kolei „Biedne istoty”, które dorzuciły do tego statuetki za kostiumy i charakteryzację wygrywając rywalizację z faworytami takimi jak: „Barbie” i „Maestro”.

Za montaż statuetkę odebrała Jennifer Lame pracująca przy filmie „Oppenheimer”, a za efekty specjalne Akademia doceniła ekipę pracującą przy japońskim filmie „Godzilla Minus One”. Za kostiumy wyróżniona została Ruth E. Carter za film „Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”. Za zdjęcia nagrodzony został natomiast Hoyte van Hoytema pracujący przy filmie „Oppenheimer”, dla którego była do druga nominacja. Pierwszą przyniosła mu jedna z jego poprzednich współprac z Nolanem przy okazji filmu „Dunkierka” z 2017 roku.

Najlepszą piosenką tegorocznej gali okazał się utwór „What Was I Made For?”. Statuetkę odebrała Billie Eilish oraz jej brat Finneas O'Connell – to dla nich już drugi Oscar. Pierwszego odebrali w 2022 roku za utwór „Nie czas umierać” do ostatniej części przygód Jamesa Bonda granego przez Daniela Craiga. Za najlepszą ścieżkę dźwiękową nagrodzono film „Oppenheimer”, do którego muzykę stworzył Ludwig Göransson. Dla kompozytora to już druga statuetka w karierze przy trzech nominacjach. Pierwszą odebrał za muzykę do pierwszej „Czarnej Pantery”.

Oscary 2024 lista laureatów:

Najlepszy film

  • „Amerykańska fikcja”
  • „Anatomia upadku”
  • „Barbie”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”

Najlepszy reżyser

  • Justin Triet — „Anatomia udpadku”
  • Jonathan Glazer — „Strefa interesów”
  • Yorgos Lanthimos — „Biedne istoty”
  • Christopher Nolan — „Oppenheimer”
  • Martin Scorsese — „Czas krwawego księżyca”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Bradley Cooper, „Maestro”
  • Colman Domingo, „Rustin”
  • Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
  • Cillian Murphy, „Oppenheimer”
  • Jeffrey Wright, „Amerykańska fikcja”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Lily Gladstone — „Czas krwawego księżyca”
  • Carey Mulligan – „Maestro”
  • Sandra Hüller – „Anatomia upadku”
  • Annette Bening — „Nyad”
  • Emma Stone — „Biedne istoty”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
  • Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
  • Sterling K. Brown „Amerykańska fikcja”
  • Ryan Gosling, „Barbie”
  • Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Emily Blunt, „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks, „Kolor Purpury”
  • America Ferrera, „Barbie”
  • Jodi Foster, „Nyad”
  • Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Anatomia upadku” — Justine Triet, Arthur Harari
  • „Przesilenie zimowe” — David Hemingson
  • „Maestro” — Bradley Cooper, Josh Singer
  • „Poprzednie życie” — Celine Song
  • „Obsesja” — Samy Burch

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „Amerykańska fikcja” — Cord Jefferson
  • „Barbie” — Greta Gerwig, Noah Baumbach
  • „Oppenheimer” — Christopher Nolan
  • „Biedne istoty” — Tony McNamara
  • „Strefa interesów” — Jonathan Glazer

Najlepszy film nieanglojęzyczny

  • „Ja, kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia)
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania)

Najlepsze zdjęcia

  • „Czas krwawego księżyca” Rodrigo Prieto
  • „Maestro,” Matthew Libatique
  • „Oppenheimer,” Hoyte van Hoytema
  • „Biedne istoty,” Robbie Ryan
  • „Hrabia” Edward Lachman

Najlepsza scenografia

  • „Barbie” — Sarah Greenwood
  • „Czas krwawego księżyca” — Jack Fisk
  • „Oppenheimer” — Ruth De Jong,
  • „Biedne istoty” — Shona Heath
  • „Napoleon” — Arthur Max

Najlepsza oryginalna ścieżka dźwiękowa

  • Laura Karpman, „Amerykańska fikcja”
  • John Williams, „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”
  • Robbie Robertson, „Czas krwawego księżyca”
  • Ludwig Göransson, „Oppenheimer”
  • Jerskin Fendrix, „Biedne istoty”

Najlepsza piosenka oryginalna

  • „Flamin' Hot: Smak sukcesu” — „The Fire Inside”
  • „Barbie” — „I’m Just Ken” by Mark Ronson, Andrew Wyatt
  • „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” — „It Never Went Away”
  • „Czas krwawego księżyca” — „Wahzhazhe”
  • „Barbie” — „What Was I Made For?” by Billie Eilish and Finneas

Najlepszy montaż

  • „Anatomia upadku” Laurent Sénéchal
  • „Przesilenie zimowe” Kevin Tent
  • „Czas krwawego księżyca” Thelma Schoonmaker
  • „Oppenheimer” Jennifer Lame
  • „Biedne istoty” Yorgos Mavropsaridis

Najlepsze efekty specjalne

  • „Twórca”
  • „Strażnicy Galaktyki 3”
  • „Mission: Impossible — Dead Reckoning”
  • „Napoleon”
  • „Godzilla Minus One”

Najlepsze kostiumy

  • „Barbie”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Napoleon”
  • „Oppenheimer”
  • „Golda”
  • „Biedne istoty”

Najlepszy dźwięk

  • „Twórca”
  • „Maestro”
  • „Mission: Impossible – Dead Reckoning”
  • „Oppenheimer”
  • „Strefa interesów”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Golda”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Biedne istoty”
  • „Society of the Snow”

Najlepszy film animowany

  • „Chłopak i czapla”
  • „Między nami żywiołami”
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
  • „Nimona”
  • „Pies i Robot”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Letter to a Pig”
  • „Ninety-Five Senses”
  • „Our Uniform”
  • „Pachyderme”
  • „War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko”

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • „The After”
  • I„nvincible”
  • „Night of Fortune”
  • „Red, White and Blue”
  • „Zdumiewająca historia Henry'ego Sugara”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • „Bobi Wine: The People’s President”
  • „The Eternal Memory”
  • „Cztery córki”
  • „To Kill a Tiger”
  • „20 dni w Mariupolu”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The ABCs of Book Banning”
  • „The Barber of Little Rock”
  • „Island in Between”
  • „The Last Repair Shop”
  • „Nǎi Nai & Wài Pó”

zdj. Al Seib / A.M.P.A.S.