Box Office – „Kraina lodu II” z rekordem wszech czasów. „Skywalker” nadal najlepszy

Filmowe zakończenie sagi Skywalkerów już trzeci tydzień z rzędu zajęło pierwsze miejsce weekendu, przebijając granicę 900 mln dolarów wpływów z całego świata. Dominację Disneya w ten weekend podkreśliła także „Kraina lodu II”, która stała się najbardziej dochodową animacją wszech czasów. Tymczasem Sony Pictures może cieszyć się swoim małym sukcesem osiągniętym przez horror „The Grudge: Klątwa”, który pomimo katastrofalnych recenzji zarobił podczas pierwszego weekendu ponad 11 mln dolarów. 

Po trzecim weekendzie film „Skywalker. Odrodzenie” ma na swoim amerykańskim koncie 33,7 miliona dolarów więcej, co oznacza, że względem poprzedniego weekendu jego wpływy spadły o 53%. W ciągu 17 dni od kinowej premiery produkcja Lucasfilm zebrała od amerykańskich widzów ponad 450,7 mln dolarów. W ten weekend film dorzucił również kolejne 50,5 mln dolarów za rynków zagranicznych i podniósł swój globalny wynik do kwoty wynoszącej 918,7 mln dolarów – 468 mln z tej kwoty film zebrał na międzynarodowym podwórku. Film w ciągu najbliższego tygodnia stanie się siódmą premierą Disneya z 2019 roku, która przekroczyła barierę 1 miliarda dolarów.

Drugie miejsce ponownie przypadło filmowi „Jumanji: Następny poziom”. Produkcja Sony dorzuciła w ten weekend 26,5 mln dolarów z amerykańskich kin, zaliczając spadek wynoszący jedynie 25%. Film ma więc na swoim krajowym koncie już 236,2 mln dolarów. Poza granicami USA nowe „Jumanji” zebrało od widzów 42,4 mln dolarów, co zwiększyło jego zagraniczny wynik do 374 mln dolarów – najbardziej dochodowym rynkiem zagranicznym pozostają cały czas Chiny, gdzie widzowie wpłacili do kas kin 41,2 mln dolarów. Globalnie produkcja ma na koncie 610,2 mln dolarów.

Najniższe miejsce na podium tego weekendu również przypadło produkcji od Sony Pictures, która zaliczyła jeszcze niższy spadek względem poprzedniego weekendu niż „Jumanji”. Chodzi oczywiście o film „Małe kobietki” z Emmą Watson, Florence Pugh i Saoirse Ronan w rolach głównych. Przy spadku na poziomie 19% film zakończył weekend z wynikiem wynoszącym 13,5 mln dolarów, a to daje mu w sumie 60 mln dolarów wpływów z amerykańskich kin. Wśród zagranicznych widzów film cieszy się największą popularnością w Wielkiej Brytanii, gdzie zebrał już 12 milionów dolarów. Podczas weekendu w sumie z 6 rynków zebrał poza granicami USA 9,5 mln dolarów, co podniosło jego zagraniczny rezultat do kwoty 20,4 mln dolarów. Podczas weekendu film debiutował w Australii, gdzie zebrał od widzów 3,4 miliona dolarów, oraz we Francji, gdzie zgromadził 1,5 dolarów.

Czwarte miejsce rankingu to trzecia z kolei pozycja od studia Sony. Tym razem jednak mamy do czynienia z kinową nowością, horrorem „The Grudge: Klątwa”, który został zmieszany z błotem przez krytyków (18% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes) i otrzymał równie kiepskie oceny od samych widzów (20% pozytywnych opinii i ocena F w serwisie CinemaScore) – tutaj nasza recenzja „The Grudge: Klątwa”. To wszystko nie przeszkodziło mu jednak w przebiciu przedpremierowych prognoz i zebraniu z amerykańskich kin 11,3 mln dolarów. Najprawdopodobniej kolejne weekendy przyniosą filmowi duże spadki ze względu na fatalne oceny, ale przy budżecie na poziomie 10 mln dolarów filmowi nie grozi już finansowa klapa, tym bardziej że w ten weekend film zebrał z 29 rynków zagranicznych 5,8 mln dolarów i po pierwszym weekendzie ma na globalnym koncie 17,1 mln dolarów. Największą popularnością produkcja cieszyła się w Indonezji, gdzie zebrała 1 mln dolarów. W najbliższych tygodniach film otworzy się jeszcze w Niemczech (9 stycznia), Francji (15 stycznia), Rosji (16 stycznia), Wielkiej Brytanii (24 stycznia), Australii (30 stycznia), Brazylii (13 lutego) i Włoszech (27 lutego).

Tuż za horrorem Sony uplasowała się animacja „Kraina lodu II”, która zebrała przez weekend 11,29 mln dolarów, podnosząc swój krajowy wynik do kwoty 449,8 mln dolarów. Istotniejsze jest jednak to, że film dorzucił kolejne 42,4 mln dolarów z rynków zagranicznych i podniósł tym samym swój globalny wynik do poziomu wynoszącego 1,325 mld dolarów – 875,3 mln dolarów z tej kwoty to wpływy z zagranicznych rynków. Globalny wynik sprawia, że „Kraina lodu II” stała się właśnie najlepiej zarabiającą animacją wszech czasów. Produkcja przebija wyniki należące do pierwszej części (1,281 mld dolarów) i filmu „Iniemamocni 2” (1,243 mld dolarów).

Na zakończenie warto wspomnieć także o świetnym wyniku filmu „Na noże” w reżyserii Riana Johnsona, który rozpoczyna swój szósty tydzień z najniższym spadkiem w całej dziesiątce rankingu. Film zebrał od widzów 9 mln dolarów, zaliczając przy tym spadek wynoszący 8,6%. W Stanach Zjednoczonych produkcja zebrała już 130,2 mln dolarów. Na innych rynkach film zebrał przez trzy ostatnie dni 8,8 mln dolarów, co daje mu łącznie 117,2 mln dolarów z zagranicznego podwórka i globalny wynik wynoszący 247,4 mln dolarów.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba tygodni w kinach

1

1

Skywalker. Odrodzenie

Disney $33,739,000 -53.4% $450,796,441  $250-300 3

2

2

Jumanji: Następny poziom

Sony
$26,500,000 -24.8% $236,206,405  $125 4

3

4
Małe kobietki (2019)
Sony $13,575,000 -19% $60,023,332 $40 2

4

-
The Grudge: Klątwa
Sony $11,300,000 - $11,300,000 $10 1

5

3 Kraina lodu II Disney $11,291,000 -33.2% $449,876,364 $150 7

6

5 Tajni i fajni 20th Century Fox $10,084,000 -24.5% $46,729,961 - 2

7

6 Na noże Lionsgate

$9,025,000

-8.6% $130,256,694 $40 6

8

7
Uncut Gems
A24 $7,499,840 -21.7% $36,486,019 - 4

9

9 Bombshell Lionsgate $4,075,000 -15.4% $24,569,144 $32 4

10

8

Koty (2019)

Universal $2,600,000 -46.1% $24,690,935 $90 3

*PT - pozycja w tym tygodniu.
*PPT - pozycja w poprzednim tygodniu.

źródło: Boxofficemojo.com / zdj. Disney