Box Office –  nowy „Spider-Man” ósmym filmem wszech czasów. Universal pokazuje, jak zarabiać na animacjach

W kinach nieprzerwanie od czterech tygodni rządzi film „Spider-Man: Bez drogi do domu”. Bijąca rekordy popularności produkcja od studia Sony Pictures zaliczyła kolejny udany weekend i nabierająca rozpędu nowa fala epidemii nie miała negatywnego wpływu na jej popularność wśród widzów. Co więcej, film poradził sobie w kinach lepiej niż poprzednie świąteczne hity, które gościły na ekranach kin w poprzednich latach.

W trakcie czwartego weekendu film „Spider-Man: Bez drogi do domu” zebrał od amerykańskich widzów 33 mln dolarów, co oznacza spadek względem poprzedniego weekendu na poziomie 41,7%. To oznacza, że Amerykanie zapłacili za bilety na seanse już 668,7 mln dolarów. Co do samego wyniku z weekendu, to nowa produkcja o Pajączku poradziła sobie lepiej, niż zakładali to analitycy, którzy oczekiwali wyniku na poziomie 30 mln dolarów. To, jak silną pozycję film ma wśród widzów, pokazuje także fakt, że w czwarty weekend jego wynik przebija rezultaty osiągane przed pandemią przez takie świąteczne hity jak „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” (23,7 mln dolarów w czwarty weekend), „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie” (22 mln dolarów), „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie” (15,1 mln dolarów). Lepiej wypadła jedynie produkcja „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”, która zdołała zebrać podczas czwartego weekendu imponujące 42,3 mln dolarów. Nie powinno to jednak dziwić, bowiem siódmy epizod kultowej sagi do dziś pozostaje największym hitem amerykańskiego rynku. Tymczasem „Spider-Man: Bez drogi do domu” wspiął się dzięki wynikowi z weekendu na szóste miejsce w zestawieniu i wyprzedził takie superhity jak „Jurassic World” (652,4 mln dolarów) oraz „Titanic” (659,4 mln dolarów). W najbliższych dniach film o Pajączku przebije wynik produkcji „Avengers: Wojna bez granic” (678,8 mln dolarów) i stanie się piątym tytułem wszech czasów na amerykańskiej ziemi.

Czwarty weekend przyniósł filmowi o Spider-Manie kolejne 64,4 mln dolarów z 63 rynków zagranicznych, co oznacza, że stracił względem zeszłego tygodnia tylko 36% widzów. Jego międzynarodowy licznik pokazuje aktualnie 867,5 mln dolarów, a nie zapominajmy, że nadal film nie otrzymał jeszcze premiery w Chinach. Globalnie „Bez drogi do domu” ma na koncie gigantyczne 1,53 mld dolarów, co daje mu już 8. miejsce na liście globalnych hitów wszech czasów. Ostatnio filmowi uległy produkcje „Avengers”, „Szybcy i wściekli 7”, „Kraina lodu II” oraz „Avengers: Czas Ultrona”.

Największym wydarzeniem na zagranicznym rynku był w ten weekend debiut filmu w Japonii, gdzie zebrał aż 11,8 mln dolarów. To więcej o 35% niż poprzednia odsłona serii oraz aż o 76% więcej od pierwszego filmu z Hollandem w roli głównej. W Wielkiej Brytanii produkcja dorzuciła w ten weekend 6,2 mln dolarów (spadek o 25%). 

Największe zagraniczne rynki dla filmu Spider-Man: Bez drogi do domu 

  1. Wielka Brytania – 105,8 mln dolarów
  2. Meksyk – 69,7 mln dolarów
  3. Korea – 55,8 mln dolarów
  4. Francja –55,2 mln dolarów
  5. Australia – 47,5 mln dolarów
  6. Brazylia – 46,9 mln dolarów
  7. Rosja – 41,4 mln dolarów
  8. Niemcy – 36,7 mln dolarów
  9. Indie – 35,3 mln dolarów

Drugie miejsce w rankingu utrzymała animacja „Sing 2”. Produkcja dorzuciła do swojego amerykańskiego konta 11,9 mln dolarów, czym podniosła swój krajowy rezultat do 109 mln dolarów. Druga część serii „Sing” stała się tym samym najbardziej dochodowym filmem animowanym pandemii – w tym kontekście jeszcze bardziej kontrowersyjna wydaje się ostatnia decyzja Disneya o zrezygnowaniu z kinowej premiery animacji „To nie wypanda. Dodajmy, że względem zeszłego tygodnia film stracił 40% widzów, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie z nowymi zasadami dotyczącymi kinowego okna studio Universal Pictures udostępniło go po 17 dniach od premiery (piątek) w cyfrowej dystrybucji. Globalnie na swoim koncie film „Sing 2” ma 190,8 mln dolarów.

Na trzecim miejscu rankingu pojawił się szpiegowski film akcji „355”, w którym główne role zagrały Jessica Chastain, Penélope Cruz, Lupita Nyong'o, Diane Kruger i Fan Bingbing. Produkcja wyreżyserowana przez Simona Kinberga okazała się jednak finansową klapą i była w stanie zebrać od widzów zaledwie 4,8 mln dolarów. Film został wyjątkowo źle przyjęty przez krytyków, bowiem w serwisie Rotten Tomatoes zebrał tylko 27% pozytywnych recenzji. Ci widzowie, którzy zdecydowali się na seans, mieli jednak zdecydowanie lepsze zdanie o filmie niż krytycy. W serwisie Rotten Tomatoes pozytywnie „355” ocenia aż 82% widzów, a w CinemaScore film otrzymał notę B+.

Czwarte miejsce przypadło produkcji King’s Man: Pierwsza misja”, która zakończyła weekend z kwotą 3,2 mln dolarów. Łącznie za bilety na film w amerykańskich kinach zapłacono 25 mln dolarów. Na rynku zagranicznym z 43 krajów film zebrał 13,4 mln dolarów i podniósł swoje globalne konto do 74,3 mln dolarów, z których 49,2 mln dolarów przypada na rynki zagraniczne. Pięć najlepszych rynków zagranicznych to Korea (7,8 mln dolarów), Wielka Brytania (7,3 mln dolarów), Japonia (6,4 mln dolarów), Francja (4,1 mln dolarów) i Tajwan (3,9 mln dolarów).

Film Matrix Zmartwychwstania znalazł się na szóstym miejscu z kwotą 1,8 mln dolarów i spadkiem wynoszącym przeszło 51%. Na krajowym koncie produkcja ma zaledwie 34,3 mln dolarów. Niewiele lepiej wypadają też rynki zagraniczne, z których czwarta część kultowego cyklu zdołała zebrać tylko 7,7 mln dolarów z 76 krajów (spadek o 45%). Globalnie film ma na koncie 124,5 mln dolarów, z których 90,2 mln dolarów przypada za zagraniczne terytoria. Najlepiej film z Keanu Reevesem radzi sobie jak na razie w Japonii (11,2 mln dolarów), Wielkiej Brytanii (8,6 mln dolarów), Rosji (7,8 mln dolarów), Francji (6,8 mln dolarów) i Niemczech (5,2 mln dolarów).

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

1

Spider-Man: Bez drogi do domu

Sony Pictures $33,015,000 -41,1% $668,753,195 $200 4012

2

2

Sing 2

Universal Pictures $11,950,000 -40,7% $109,012,985 $85 3713

3

- 355
Universal Pictures $4,800,000 - $4,800,000 $60 3145

4

3
King’s Man: Pierwsza misja
Disney $3,272,000 -28,3% $25,091,034 - 3040

5

4
American Underdog
Lionsgate $2,413,000 -38,2% $18,742,589 $60 2728

6

5 Matrix Zmartwychwstania Warner Bros. $1,860,000 -51,4% $34,317,103 $190 2875

7

6 West Side Story (2021) Disney

$1,413,000

-34,8% $32,150,449 $100 2290

8

7
Pogromcy duchów. Dziedzictwo

Sony Pictures

$1,140,000 -22,8% $125,064,125 $75 1501

9

8 Licorice Pizza

UAR

$1,028,156 -20,6% $8,198,967 $40 772

10

12 Dom Gucci

Disney

$632,348 -20,8% $50,085,553 $75 607

zdj. Sony Pictures