Box Office – „Spider-Man: Bez drogi do domu” z trzecim największym otwarciem wszech czasów

Kina zostały opanowane przez Pajączka. Produkcja „Spider-Man: Bez drogi do domu” zaliczyła gigantyczne otwarcie w amerykańskich kinach i świetnie poradziła sobie również na rynkach zagranicznych. Swój pierwszy weekend film z Tomem Hollandem i Zendayą w rolach głównych kończy z wynikiem przekraczającym 580 mln dolarów i zapisuje się na zawsze w historii kinowej branży. To ważny dzień nie tylko dla studia Sony Pictures, które z ogromnym zapasem przebiło swoje dotychczasowe rekordy, ale także całego rozrywkowego przemysłu, który otrzymał kolejny dowód na to, jaką siłę mogą stanowić premiery na dużym ekranie.

W trakcie debiutanckiego weekendu widzowie zapłacili za bilety na seanse filmu „Spider-Man: Bez drogi do domu” w amerykańskich kinach gigantyczne 253 mln dolarów! To oczywiście najlepszy wynik pandemii, z którym nie może równać się żadna z premier debiutujących w ostatnich dwóch latach. O tym, jak na tle wszystkich pandemicznych premier wypada film Sony Pictures, niech świadczy fakt, że zaledwie jeden weekend wystarczył, aby produkcja „Spider-Man: Bez drogi do domu” stała się najlepiej zarabiającym filmem tego roku. Film po pierwszym weekendzie ma na koncie więcej, niż produkcja „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni” zebrała przez cały pobyt w kinach (224 mln dolarów). Film zapisał się w historii kinowej branży jako trzecie największe otwarcie i strącił z najniższego stopnia podium produkcję „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”, która zebrała od widzów 248 mln dolarów. Lepiej w kinach w trakcie pierwszych trzech dni zarabiały tylko filmy „Avengers: Koniec gry” (357,1 mln dolarów) oraz „Avengers: Wojna bez granic” (257,7 mln dolarów). Filmowi zabrakło zaledwie 4,7 mln dolarów, aby wyprzedzić trzecią odsłonę serii o Avengersach i zgarnąć drugie miejsce – niewykluczone, że wynik ulegnie jeszcze zmianie po dokładnym przeliczeniu wpływów.

Największe filmowe otwarcia wszech czasów w USA

  1. „Avengers: Koniec gry” – otwarcie 357,1 247,9 mln dolarów
  2. „Avengers: Wojna bez granic” – otwarcie 257,6 mln dolarów
  3. Spider-Man: Bez drogi do domu” – otwarcie 253 mln dolarów
  4. „Gwiezdne wojny: Przebudzenie mocy” – otwarcie 247,9 mln dolarów
  5. „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi” – otwarcie 220 mln dolarów

Na ten imponujący wynik z weekendu złożyły się wpływy z przedpremierowych pokazów w czwartek (71,8 mln dolarów), wpływy z piątkowego otwarcia (50 mln dolarów) oraz 73,8 mln dolarów z soboty i na koniec 57,4 mln dolarów z niedzielnych seansów. Dodajmy, że film „Spider-Man: Bez drogi do domu” zapewnił wytwórni Sony Pictures najlepsze otwarcie w historii i zapracował na najlepszy wynik ze wszystkich premier debiutujących w grudniu. Co więcej, film zdominował ostatni weekend i stanowił w amerykańskich kinach 92% wszystkich wpływów do kas. Widzowie zapłacili za bilety na wszystkie seanse 275,3 mln dolarów, czyli na pozostałe premiery przypadło zaledwie 22,3 mln dolarów.

Sprawdźcie też: Kevin Feige uspokaja fanów: „Spider-Man 4” powstanie.

Finansowy sukces filmu nie ograniczył się wyłącznie do amerykańskiego podwórka. Produkcja Spider-Man: Bez drogi do domu rewelacyjnie poradziła sobie również na międzynarodowych rynkach. W 60 krajach za bilety na seanse widzowie zapłacili 334,2 mln dolarów, a pamiętajmy, że pośród krajów, w których film otworzył się w pierwszy weekend, nie znalazły się Chiny. Produkcja została już zatwierdzona przez chińskie ministerstwo propagandy, ale nie otrzymała jeszcze daty oficjalnej premiery.

Największe rynki dla filmu Spider-Man: Bez drogi do domu 

  1. Stany Zjednoczone i Kanada – 253 mln dolarów
  2. Wielka Brytania – 41,4 mln dolarów
  3. Meksyk – 32,4 mln dolarów
  4. Korea – 23,7 mln
  5. Australia – 18,7 mln dolarów
  6. Indie – 18,2 mln dolarów
  7. Brazylia – 17,9 mln dolarów
  8. Francja –17,8 mln dolarów
  9. Rosja – 17,4 mln dolarów
  10. Włochy – 13 mln dolarów

Po połączeniu wpływów ze wszystkich rynków na koncie produkcji Spider-Man: Bez drogi do domu znajduje się 587,2 mln dolarów. Jest to trzecie największe globalne otwarcie w historii amerykańskich produkcji. Podobnie jak w przypadku amerykańskiego podwórka, lepiej zarabiały w pierwszy weekend tylko filmy „Avengers: Koniec gry” (1,22 mld dolarów) oraz „Avengers: Wojna bez granic” (640,5 mln dolarów). Z podium nowy „Spider-Man” zepchnął produkcję „Szybcy i wściekli 8” (541,9 mln dolarów). Łączny wynik z pierwszego weekendu już teraz daje filmowi „Spider-Man: Bez drogi do domu” szóstą lokatę w tegorocznym rankingu największych globalnych premier.

Pozostałe premiery w cieniu Spider-Mana. Pierwsze wpływy dla „Matriksa 4”

Matrix Zmartwychwstania Carrie-Anne Moss i Keanu Reeves i

Drugie miejsce w rankingu zajęła animacja „Nasze magiczne Encanto”. Produkcja podczas czwartego weekendu zgromadziła od widzów 6,5 mln dolarów, co dało spadek względem zeszłego tygodnia na poziomie 34,6%. Na amerykańskim koncie nowej animacji Disneya znajduje się obecnie  81,5 mln dolarów. Na rynkach zagranicznych w ten weekend film zebrał 7,9 mln dolarów i podniósł swój globalny wynik do 175,5 mln dolarów. To pozwoliło na przebicie w tegorocznym rankingu takich produkcji jak „Piotruś Królik 2” (153,7 mln dolarów), „Kosmiczny mecz: Nowa era” (162,8 mln dolarów) i „Legion samobójców” (167,4 mln dolarów).

Podium amerykańskiego rankingu zamyka musical „West Side Story”. W obliczu konkurencji ze strony Spider-Mana film wyreżyserowany przez Stevena Spielberga stracił 67,7% wpływów z pierwszego weekendu, co dało mu 3,4 mln dolarów. To sprawia, że na swoim amerykańskim koncie produkcja ma zaledwie 17,9 mln dolarów. Na piątym miejscu uplasowała się natomiast druga z weekendowych nowości, film „Zaułek koszmarów” wyreżyserowany przez Guillermo del Toro, w którym zagrał Bradley Cooper. Za bilety na nową produkcję od laureata Oscara widzowie zapłacili 2,9 mln dolarów. Szóstą lokatę wywalczyła sobie z kolei produkcja „Dom Gucci”, która podczas piątego weekendu dorzucił do swojego amerykańskiego konta 1,8 mln dolarów. Produkcja z Lady Gagą w głównej roli ma na koncie 44,8 mln dolarów. Na rynkach zagranicznych film ma aktualnie 61,3 mln dolarów, co oznacza, że globalnie udało mu się przebić granicę 100 mln dolarów. Dokładnie na koncie produkcji z Lady Gagą w roli głównej znajduje się 106,1 mln dolarów.

Na koniec wspomnijmy jeszcze, że na pierwszych siedmiu rynkach w ten weekend debiutował film „Matrix Zmartwychwstania”, który w najbliższą środę doczeka się globalnej premiery. Produkcja, w której do swoich ról z poprzednich trzech filmów wracają Keanu Reeves i Carrie-Anne Moss, zebrał od widzów 9,2 mln dolarów, z których 4,2 mln dolarów przypadło na Japonię i 3,9 mln dolarów na rosyjskie kina.

PT*

PPT*

Tytuł

Studio

Przychód z weekendu

Zmiana %

Łączne wpływy w USA

Budżet w mln

Liczba kin

1

-

Spider-Man: Bez drogi do domu

Sony Pictures $253,000,000 - $10,500,000 $200 4336

2

2

Nasze magiczne Encanto

Disney $6,528,000 -34,6% $81,544,607 $120 3525

3

1 West Side Story (2021) Disney $3,416,000 -67,7% $17,982,021 $100 2820

4

3
Pogromcy duchów. Dziedzictwo
Sony Pictures $3,400,000 -52,1% $117,249,884 $75 3282

5

-
Zaułek koszmarów
Disney $2,958,000 - $2,958,000 $60 2145

6

4 Dom Gucci MGM $1,854,219 -54,9% $44,886,084 $75 1907

7

- Pushpa: The Rise - Part 1 -

$1,320,000

- $1,320,000 $64 400

8

5
Eternals

Disney

$1,192,000 -62,2% $163,598,293 $200 1900

9

7 Clifford. Wielki czerwony pies

Paramount Pictures

$400,000 -69,3% $48,586,025 $64 1248

10

6 Resident Evil: Witajcie w Raccoon City

Sony Pictures

$280,000 -83,1% $16,732,990 $25 719

zdj. Sony Pictures